وعده ترامپ درباره تولید واکسن کرونا

رئیس سازمان غذا و داروی آمریکا درباره پیش‌بینی دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص اینکه واکسن کووید-۱۹ تا پایان سال جاری میلادی آماده است، ابراز تردید کرد.

اخبار بین الملل-دکتر استفان هان، کمیسر سازمان غذا و داروی آمریکا دیروز یکشنبه گفت: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم چه زمانی واکسن در دسترس خواهد بود.

دکتر هان که یکی از اعضای کارگروه کرونای کاخ سفید است، در توضیح گفته‌های ترامپ مبنی بر اینکه واکسن کرونا تا پایان سال جاری میلادی در دسترس خواهد بود، اظهار کرد: توسعه واکسن «مبتنی بر داده‌ها و دانش» خواهد بود. ما شاهد سرعت بی سابقه‌ای برای تولید واکسن هستیم، ولی در مورد زمان بندی آن نمی‌توان توضیح داد.

وی به ادعای ترامپ در خصوص اینکه ۹۹ درصد بیماری کووید-۱۹ کاملا بی ضرر است، واکنشی نشان نداد و گفت: من نمی‌خواهم به این بپردازم که چه کسی درست می‌گوید و چه کسی اشتباه می‌کند.

ترامپ روز گذشته در سخنرانی روز استقلال آمریکا گفته بود تا پایان سال جاری میلادی واکسن کرونا در اختیار شهروندان آمریکایی قرار می‌گیرد. او به دلیل این اظهار نظر به شدت مورد انتقاد مقامات بهداشت و درمان آمریکا قرار گرفت. آن‌ها معتقدند اظهارات ترامپ درباره ساخت واکسن کرونا در حالی که بیش از ۱۳۲ هزار نفر بر اثر این بیماری در آمریکا جان باخته اند، خطرناک است.

تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت در ماه ژوئن اعلام کرد دانشمندان نمی‌توانند در مدت زمان اندکی واکسن موثری علیه کرونا ایجاد کنند.

سایر کارشناسان اظهار داشته اند که واکسن کووید-۱۹ دست کم تا اواسط سال ۲۰۲۱ در دسترس نخواهد بود.

ویروس کرونا از ماه مارس تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار آمریکایی را مبتلا کرده است که از این تعداد بیش از ۱۳۲ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.