هشدار چین به اتباع خود درباره سفر به کانادا

چین امروز به شهروندان خود در خصوص سفر به کانادا هشدار داد که با احتیاط بیشتری به این کشور مسافرت کنند. پکن دولت کانادا را به «اقدامات مکرر خشونت آمیز» به بهانه اجرای قانون متهم کرد.

اخبار بین الملل-سفارت چین بیانیه‌ای در این خصوص منتشر کرد مبنی بر اینکه شهروندان چینی باید به وضعیت امنیتی محلی توجه بسیاری داشته باشند. اما در این بیانیه به اقدامات خشونت آمیز خاصی اشاره نشده است.

روابط پکن و اتاوا از اواخر ۲۰۱۸ و با بازداشت رئیس شرکت هوآوی در کانادا دچار تنش شده است. در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷) کانادا  «منگ وانجو»، مدیر مالی شرکت مخابراتی هوآوی را به جرم «نقض تحریم‌های آمریکا» بازداشت و اعلام کرد او را به واشنگتن می‌فرستد. به نظر می‌رسد از آن زمان به بعد رابطه چین و کانادا با تنش‌هایی همراه بوده است. به دنبال این اقدامِ کشور کانادا، کورویک، دیپلمات سابق کانادایی، اواخر همان سال و اسپاور تاجر اهل این کشور، نیز سال بعد از آن در چین بازداشت شدند. البته چین تاکید کرده این بازداشت‌ها هیچ ارتباطی به دستگیری وانجو نداشته است.

حدود دو هفته پیش نیز دادستان‌های چین اعلام کردند اتهام دو کانادایی بازداشت شده به دلیل جاسوسی را تایید کرده‌اند. این پرونده به شکاف دیپلماتیک عمیق میان اتاوا و پکن منجر شده است. بلافاصله پس از اعلام دادستان‌های چین، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، اعلام کرد در مقابل چین برای بازداشت دو شهروند کانادایی به جرم جاسوسی ایستادگی خواهد کرد. ترودو علت بازداشت این دو شهروند کانادایی را تلافی دستگیری یک مدیر ارشد مخابرات چینی در کانادا دانست.