حمایت آمریکا از هند در تنش با چین

رئیس دفتر کارکنان کاخ سفید در سخنانی به تلویح به حمایت کشورش از هند در تنش مرزی این کشور با چین اشاره کرده است. 

اخبار بین الملل-«مارک میدوز» رئیس دف تر کارکنان کاخ سفید گفت: «این پیام واضح است. توان نظامی ما همچنان بالا است و بالا هم خواهد ماند، خواه مسئله مربوط به درگیری بین چین و هند باشد یا در هر جای دیگر.»

میدوز در ادامه مدعی شد که «اینطور نیست آمریکا دست روی دست بگذارد و اجازه دهد تا چین یا هر کشور دیگری سلطه امور را به دستش بگیرد.»

این در حالی است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا  نیز اخیرا  با وزیر خارجه هند در باره تنش مرزی بین پکن و چین گفت وگو کرد.

طی روزهای گذشته منابع مطلع از ارسال تصاویر حساس ماهواره ای و توپخانه های پیشرفته از سوی آمریکا برای ارتش هند جهت رصد خطوط مرزی و افزایش قدرت آتش این کشور در درگیری محتمل با چین خبر دادند.

منابع هندی گفته اند که آمریکا قصد دارد در کمکرسانی به ارتش هند  و در حالی  که این کشور دچار تنشهای مرزی شدید با چین است، تصاویر ماهواره ای و توپخانه های هدایت شونده با دقت اصابت بالای «اسکالیبر»  به این کشور ارسال کند.

آمریکا قصد دارد با ارسال تصاویر ماهواره ای و اطلاعاتی به نیروهای مسلح هند در زمینه رصد خطوط مرزی  این کشور با چین کمک کند. (جزئیات بیشتر)

از آنجایی که دو کشور همسایه هند و چین، یک مرز مشخص ندارند و تنها  از یک خط کنترل واقعی برای جداسازی دو قلمرو برخوردارند که در سال ۱۹۶۲ بعد از جنگ میان دو کشور ایجاد شد، به همین دلیل در چندین دهه اخیر، درگیری‌های مرزی زیادی بین دو کشور رخ داده است.

منطقه لاداخ به تازگی محل تحرکات  ارتشهای چین و هند تبدیل شده. در جریان این تنش‌ها چندین تن از دو طرف کشته و زخمی شدند.