هشدار ائتلاف الفتح درباره تداوم ناتوانی دولت در توقف نقض‌ حاکمیت عراق

«حسین الزهیری» نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق ، امروز (چهارشنبه ۸ ژوئیه) گفت که این ائتلاف سوالاتی از دولت و «مصطفی الکاظمی » نخست‌وزیر کشور درباره نقض‌های آشکار حاکمیتی آمریکا و ترکیه دارد و اگر دولت نتواند مانع این تجاوزها علیه حاکمیت ملی شود، ائتلاف الفتح موضع متفاوتی اتخاذ خواهد کرد.

اخبار بین الملل-وی تصریح کرد: ائتلاف الفتح ملاحظاتی درباره نقض‌های حاکمیتی آمریکا و ترکیه دارد و ما از دولت و نخست‌وزیر خواستیم که موضعی شفاف و شجاعانه در قبال این نقض‌ها اتخاذ کند. سوالاتی در این خصوص از دولت و نخست‌وزیر آن وجود دارد.

این نماینده عراقی گفت که ائتلاف الفتح بارها درباره عدم توجه دولت عراق به نقض‌های مستمر اشغالگر آمریکایی در داخل خاک این کشور هشدار داده است و اگر دولت نتواند مانع این تجاوز به حاکمیت ملی شود، ما موضع متفاوتی اتخاذ خواهیم کرد. هنوی برخی میزان خطر حضور آمریکا در کشور را درک نمی‌کنند. 

آمریکا در بامداد سیزدهم دی ماه ۱۳۹۸ در یک حمله هوایی ابومهدی المهندس، از فرماندهان کتائب حزب الله را به همراه  شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ترور کرد که به دنبال این جنایت آمریکا، پارلمان عراق خروج هر چه سریع‌تر نظامیان آمریکایی از خاک عراق را تصویب کرد و مردم عراق نیز با برپایی تظاهرات گسترده بر ضرورت خروج اشغالگران از کشورشان به منظور بازگشت ثبات و امنیت به آن تاکید کردند.

با این وجود نیروهای آمریکایی حاضر در عراق هر روز به بهانه‌ای حاکمیت عراق را با هدف تحریک گروه‌های مقاومت الحشد الشعبی و یافتن توجیه برای ابقای حضور خود در خاک این کشور، نقض می‌کنند که آخرین مورد آن، به شنبه پیش باز می‌‌گردد که سفارت این کشور در بغداد یک سامانه دفاع هوایی را راه‌اندازی و آزمایش کرد. این اقدام آمریکایی‌ها اعتراض طیف‌‌ها و گروه‌های عراقی را در پی داشت و هشتگ «#قاعدة_مو_سفارة» (سفارت نیست پایگاه نظامی است) راه انداختند.

 «میثاق ابراهیم» عضو ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق در این‌باره گفت: سفارت آمریکا در بغداد یک سامانه دفاع هوایی را در داخل منطقه امنیتی سبز و بدون اطلاع دولت یا وزارت کشور عراق که مسئول حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها در عراق است، انجام داد. این اقدام سفارت آمریکا، تحقیر دولت عراق و تجاوز تازه آمریکا به حاکمیت عراق نظیر موارد قبلی است.

از سوی دیگر، ترکیه نیز،  از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

به اعتقاد کارشناسان، بغداد برای متوقف کردن حملات ترکیه در شمال عراق از برگه‌های فشار متعددی برخوردار است که قطع روابط اقتصادی یا دست‌کم محدود کردن آن، اخراج شرکت‌های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه، اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شورای امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق‌العاده درباره این مسأله از جمله آنهاست.