شعار «اول آمریکا» به «آخر آمریکا» تبدیل شده است

سیاست‌های شکست خورده دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در زمینه روابط خارجی و نحوه مقابله او با همه‌گیری ویروس کرونا در ایالات متحده به حس بدبینی درباره دولت ترامپ، کاهش نفوذ آمریکا و تضعیف موقعیت این کشور در جهان منجر شده است.

اخبار بین الملل-دونالد ترامپ در اولین هفته ریاست جمهوری خود سفر و مهاجرت از بیشتر کشورهای مسلمان به آمریکا را ممنوع اعلام کرد و در حال حاضر با همه‌گیری شیوع کرونا و باقی ماندن تنها چهار ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا، این آمریکایی‌ها هستند که از سفر به دور دنیا به دلیل آمار بالای مبتلایان به کرونا محروم شده‌اند.

منتقدان شعار «اول آمریکا» در حال حاضر با طنزی تلخ مواجه شده‌اند. ممنوعیت جدید سفرها از سوی دیگر کشورها و مانع شدن از ورود آمریکایی‌ها به نقاط مختلف جهان نشان از جایگاه از دست رفته آمریکا دارد.

همچنین آمریکا با خروج از سازمان جهانی بهداشت و عدم موفقیت در کمپین‌های فشار حداکثری بر ایران، کره‌شمالی و چین سقوطی دیگر را تجربه می‌کند.

یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا با اشاره به رفتارهای اروپا در زمینه سفر شهروندان دیگر کشورها می‌گوید: «می‌بینید که چینی‌ها به راحتی وارد اروپا می‌شوند، اما از سفر به آمریکا منع شده‌اند. حرف‌های بسیاری در همین یک مورد نهفته است. در طول ریاست جمهوری ترامپ در این سه سال پیامدهای سیاست خارجی او را در عرصه جهانی شاهد بودیم.»

بیشتر کارشناسان با مشاهده حال و روز این روزهای آمریکا بر این عقیده‌اند که زوال این کشور فرا رسیده است. آنها به رکود اقتصادی این به اصطلاح «ابر اقتصاد جهانی» اشاره کرده و اعلام کرده‌اند که پس از بین رفتن کرونا واشنگتن نخواهد توانست خود را احیا کند.