گزینه‌های احتمالی عراق برای پاسخ به حملات یکجانبه ترکیه

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق ضمن محکوم کردن حملات اخیر ترکیه به شمال این کشور از ارجاع شکایت علیه آنکارا به نهاد‌های بین المللی خبر داد.

اخبار بین الملل-احمد الصحاف ضمن محکوم کردن حملات نظامی یکجانبه ترکیه به شمال عراق تاکید کرد هیچگونه هماهنگی با دولت بغداد در خصوص این حملات صورت نگرفته است.

الصحاف گفت اقدامات ترکیه سبب بروز تنش مرزی میان دو کشور می‌شود و به تلاش‌های صورت گرفته در جهت مبارزه با تروریسم در خاورمیانه کمکی نخواهد کرد.

او با یادآوری اینکه حملات ترکیه امنیت منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، گفت از جامعه بین المللی می‌خواهیم تا به وظیفه خود برای کمک به عراق برای دفاع از حق حاکمیت و تمامیت ارضی خود عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق با استناد به قوانین بین المللی از امکان رجوع به شورای امنیت، اتحادیه عرب، سازمان همکاری‌های اسلامی و نیز استفاده از برگه داد و ستد تجاری سالانه با ترکیه با ارز آوری بیش از ۱۶ میلیارد دلار برای این کشور، برای واکنش به حملات دولت آنکارا خبر داد.

این مقام وزارت خارجه عراق تاکید کرد تمامی این‌ها گزینه‌های دولت عراق هستند. با این حال او بر اصل حسن همجواری و احترام به حق حاکمیت دو طرف تاکید کرد.

با این حال وزارت خارجه ترکیه حملات خود به شمال عراق را بر اساس حق دفاع از خود منطبق با قوانین بین المللی می‌داند. ترکیه از ۱۴ ژوئن با راه اندازی دو عملیات گسترده پنجه عقاب و پنجه ببر در شمال عراق، مدعی هدف قرار دادن عناصر وابسته به گروه پ ک ک شد. دولت عراق به شدت مخالف حملات ترکیه به شمال این کشور است و آن را نقض حق حاکمیت خود می‌داند.