درخواست هوآوی از شبکه مخابرات انگلیس

شرکت مخابراتی هوآوی چین خواستار دیداری با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، شده است تا در آن برای به تاخیر انداختن برکناری تجهیزات این شرکت از شبکه تلفن همراه انگلیس به توافق برسند.

اخبار بین الملل-سازنده تجهیزات ارتباطی چین به دنبال آن است که حذف خود را از نسل پنجم شبکه تلفن همراه انگیس تا پس از انتخابات ژوئن ۲۰۲۵ به تعویق بیندازد با این امید که دولت جدید تصمیم جاری را تغییر دهد. به نوشته این روزنامه، در مقابل هوآوی نیز متعهد خواهد شد که تجهیزات خود را که مورد استفاده در شبکه‌های نسل چهارم، سوم و دوم (۲G، ۳G و G۴) نیز قرار می‌گیرد در انگلیس نگه دارد.

انگلیس در ماه ژانویه بخش محدودی از شبکه G ۵ آینده خود را به هوآوی واگذار کرد، اما وزرای کابینه جانسون در آن زمان گفتند اعمال تحریم‌های آمریکا بر این شرکت ممکن است به معنای آن باشد که دیگر این شرکت قابل اعتماد نیست. از سوی دیگر نخست وزیر انگلیس با فشار بالای آمریکا و همچنین برخی از نمایندگان پارلمان انگلیس مواجه شده است که فعالیت این شرکت سازنده تجهیزات مخابراتی را به دلایل امنیتی ممنوع اعلام کند.

لیو شیائوومینگ، سفیر چین در انگلیس، نیز هفته گذشته هشدار داد که کنار گذاشتن شرکت هوآوی می‌تواند یک «پیام بسیار بد» برای تجارت چین ارسال کند.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که هفته گذشته گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه مقامات انگلیس در حال بررسی پیشنهادی هستند که نصب تجهیزات فناوری جدید هوآوی در شبکه G۵ انگلیس را در کمتر از شش ماه متوقف کند و به حذف بخش‌هایی که پیش‌تر نصب شده‌اند نیز سرعت ببخشد، زیرا سازمان امنیت ملی انگلیس از نگرانی‌های امنیتی جدیدی در ارتباط با فناوری‌های هوآوی سخن گفته است.