زنگ خطر برای لبنان به صدا درآمد

 میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اخیراً با اشاره به آثار و پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بحران فعلی لبنان برای مردمش، از دولت و احزاب سیاسی و همچنین بخش مالی این کشور خواست با همکاری یکدیگر از مردم حمایت کنند.

اخبار بین الملل-وی گفت: بیکاری به فقر می‌انجامد و در لبنان هم هیچ مزایایی برای دوره بیکاری وجود ندارد. لبنانی‌ها ضعیف شده‌اند و گروه‌های ضعیف‌تر و آسیب پذیرتر مثل آوارگان و کارگران مهاجر از تأمین نیازهای اساسی‌شان ناتوان شده‌اند. این اوضاع باید هرچه سریع‌تر تحت کنترل درآید زیرا بخش اعظمی از مردم از فقر و گرسنگی ناشی از این بحران رنج می‌برند. در لبنان خیلی‌ها کارشان را از دست داده‌اند و منابع درآمدشان جلوی چشمانشان از بین رفته است و خیلی‌ها حتی منازلشان را هم از دست داده‌اند. مثل هرجای دیگری مردم ضعیف‌تر و فقیرتر بیشترین آسیب را از این وضع می‌بینند و وضعیت آنها با توقف واردات مواد غذایی و پزشکی بدتر هم می‌شود. لبنان اکنون در آستانه فروپاشی اقتصادی قرار دارد. از ماه اکتبر، لیره بیش از ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده، هزاران شرکت بسته شده اند و قطعی برق هم معضل شده است. لذا بهتر است در این شرایط دشوار احزاب و رهبران سیاسی لبنان به وضع اصلاحاتی برای تأمین خدمات ضروری مثل غذا، برق و بهداشت و آموزش بپردازند و جامعه جهانی نیز باید به دولت لبنان در این مهم کمک کند.

رأی الیوم در مطلبی با اشاره به این سخنان آورده است: خانم باشله و هشداری که وی داد مبنی بر اینکه اوضاع از کنترل خارج شده است و هزاران نفر در معرض خطر گرسنگی قرار دارند، شوک آور بود اما با توجه به فشار فزاینده آمریکا که همه خطوط قرمز را رد کرده است، غافلگیر کننده نبود. خانم باشله از فروپاشی اقتصادی و ورشکستگی هزاران شرکت و از دست رفتن ارزش لیره لبنان و قطع مکرر برق سخن گفت اما از اینکه بگوید که محاصره و تحریم آمریکا که «دورثی شیا» سفیر آمریکا در لبنان به آن افتخار می‌کند، عامل این وضع است، اجتناب کرد.

این رسانه در ادامه می‌نویسد: مذاکرات دولت لبنان با صندوق بین المللی پول با شکست روبرو شده است.دولت آمریکا در راستای سوق دادن لبنان به سوی ورشکستگی حرکت می‌کند دولت آمریکا در راستای سوق دادن لبنان به سوی ورشکستگی حرکت می‌کند. قانون سزار علیه سوریه و مخالفت با اعطای معافیت اقتصادی به مقامات لبنانی و مخالفت در این راستا است و کار به جایی رسیده است که واشنگتن به نیروهای یونیفل هم اجازه خرید کالا از شهرهای جنوبی لبنانی را نمی‌دهد تا فشار بر حزب الله را بیافزاید.

رأی الیوم نوشت: اوضاع در لبنان روزانه از بد به بدتر پیش می‌رود. دولت بسته حمایتی به ۲۰۰ هزار خانواده زیر خط فقر داده است و بیشتر بیمارستان‌ها به علت قطع برق و کمبود دارو و منابع مالی بسته شده اند و این به مفهوم انفجار اوضاع است.

این رسانه آورده است: شیخ نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه دولت حسان دیاب استعفا نخواهد کرد گفت که تسلیم شدن در قاموس حزب الله و حامیان آن جایی نداردتسلیم شدن در قاموس حزب الله و حامیان آن جایی ندارد و این موضع گیری در واقع به چالش طلبیدن این فشارها و عاملان آن بود. سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود اعلام کرد که لبنان گرسنه نخواهد ماند و به زانو در نخواهد آمد و مقاومت لبنان از سلاحش دست بر نمی‌دارد.

رأی الیوم تاکید کرد: اسرائیل دو بار در لبنان شکست خورده است؛ بار اول در سال ۲۰۰۰ هنگامی که از جنوب لبنان عقب نشینی کرد و دوم در جنگ سال ۲۰۰۶ که مقاومت پیروزی در آن را چند هفته بعد جشن خواهد گرفت، بود. وقوع جنگ جدید که به نتایج مشابه (جنگ ۳۳ روزه) منتهی شود را بعید نمی‌دانیم با این تفاوت اساسی که مقاومت و محور مقاومت ممکن است که طرفی باشد که تیر اول را شلیک می‌کنند. آمریکا همه خطوط قرمز را پشت سرگذاشته است و باید به واشنگتن یادآوری شود که ۲۴۱ تفنگدار خود را در بیروت از دست داد.