هزاران نفر در کارخانه‌های نساجی انگلیس قربانی برده‌داری مدرن

 هزاران نفر در کارخانه‌های نساجی شهر لستر در انگلیس قربانی برده‌داری مدرن هستند؛ واقعیتی که همه از آن آگاهی دارند، اما هیچ کس نمی‌خواهد به آن اذعان کند. یکی از نهاد‌های برجسته‌ افکارسنجی در انگلیس هشدار داده است که بیش از یکصد هزار نفر در این کشور دارند در شرایطی برده وار زندگی می‌کنند.

اخبار بین الملل-بر اساس این گزارش، تنها در شهر لستر، با بیش از ده هزار نفر در کارخانه‌های نساجی همچون برده رفتار می‌شود. اندرو بریجن، نماینده‌ لسترشایر در مجلس عوام به اسکای نیوز گفته است سال‌هاست مدیران کارخانه‌ها دارند در سایه‌ «توطئه‌ سکوت» از کارگران بهره‌کشی می‌کنند. به گفته‌ بریجن، ناکامی نظام‌مند کلیه‌ ضوابط محافظتی در شهر لستر سبب شده برده‌داری مدرن اتفاق بیفتد. وی افزود: «برآورد کرده‌ام بیش از ده هزار نفر عملا دارند در وضعیت برده‌داری امروزی برای خرده فروشی‌های اینترنتی منسوجات و پوشاک تهیه می‌کنند.»

این موضوع درست همزمان با انتشار گزارشی مطرح می‌شود که بر اساس یافته‌های پلیس هم اکنون دستکم یکصد هزار برده در انگلیس وجود دارد. بررسی‌های نهاد افکارسنجی «مرکز عدالت اجتماعی» و نهاد خیریه‌ ضد برده‌داری «عدالت و مراقبت» نشان می‌دهد احتمال دارد این موضوع در سایه‌ گسترش همه گیری ویروس کرونا شدت بیشتری پیدا کند.

رابرت باکلند، وزیر دادگستری انگلیس هم ضمن استقبال از اقدام دستگاه جرائم ملی برای تحقیق و تفحص درباره‌ ادعا‌هایی که در کارخانه‌های لستر مطرح شده است، گفت: «سوءاستفاده‌های دردناکی اتفاق افتاده که دارد برملا می‌شود. برده‌داری پیشرفته‌ امروزی همین جا بیخ گوش ما در کلیه‌ شهر‌ها و بخش‌ها و در مناطق روستایی هم جریان دارد و به شکل‌های متفاوت بروز و ظهور پیدا کرده است.»

وی افزود: «اما این جور بهره کشی - که به افراد مبلغی کمتر از حداقل دستمزد پرداخت می‌شود و آنان را وادار می‌کنند در شرایطی غیر قابل پذیرش کار کنند - چنین سوء استفاده‌هایی را باید ریشه کن کرد؛ این موضوع باید بررسی شود، شواهد را پیگیری کنیم و تا جایی که امکان داشته باشد مجرمان را محاکمه و مجازات کنیم.»

افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در نتیجه‌ گسترش همه‌گیری ویروس کرونا در لستر که سبب شد نخستین قرنطینه‌ محلی شکل بگیرد این شهر را در کانون توجه قرار داد و بهره کشی گسترده‌ای که دارد در آن اتفاق می‌افتد را برجسته کرد.

برآورد‌های شورای شهر لستر نشان می‌دهد نزدیک به ۱۵۰۰ کارخانه‌ینساجی، ریسندگی و بافندگی در این شهر فعالیت دارند. بسیاری از کسب و کار‌های کوچک در کارگاه‌هایی ایجاد شده که در ساختمان‌های فرسوده و قدیمی قرار دارند و بازسازی آن‌ها ضروری است.