تلاش آمریکا برای تغییر در مأموریت نیروهای صلح سازمان ملل لبنان

یک ماه مانده به موعد تمدید مأموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان «یونیفل» فشارهای آمریکا برای تغییر مأموریت این نیروها و استفاده از آنها به عنوان ابزاری برای زدن مقاومت ( حزب‌الله ) بیشتر شده است.

اخبار بین الملل-با اینکه آمریکایی‌ها و دشمن اسرائیلی می‌دانند تحمیل تحولات ریشه‌ای در وظایف یونیفل از طریق شورای امنیت به دلیل وجود وتوی روسیه - که حامی موضع لبنان در تمدید مأموریت یونیفل بدون تغییر است - ممکن نیست اما به نظر می‌رسد فشار آمریکا تغییر اصلاحات در واقعیت را دنبال می‌کند تا فرصتی برای کار یونیفل بدون موانع ارتش لبنان فراهم شود.

در ادامه این گزارش آمده، آمریکا از نحوه رفتار لبنان بویژه ارتش این کشور در خصوص یونیفل انتقاد کرده است.

در همین زمینه منابع آگاه در وزارت خارجه لبنان به روزنامه الاخبار گفتند: بیروت بر روی موضع فرانسه، ایتالیا و آلمان مبنی بر عدم تغییر در وظایف یونیفل حساب باز کرده و روسیه نیز به موضع ما متعهد است.

اصلاحاتی که آمریکایی‌ها خواستار آن هستند شامل کاهش بودجه یونیفل، کم کردن تعداد نیروهای آن و تجدیدنظر در وظایف محوله است به نحوی که اجازه ورود به ملک‌های خصوصی را می‌دهد.

آمریکا با درخواست اجازه برای ورود به ملک‌های خصوصی در جنوب لبنان قصد دارد، از چگونگی فعالیت حزب‌الله در این منطقه از لبنان بیشتر آگاه شود.