امارات مسئول تخریب لیبی است

«خالد المشری» رئیس شورای عالی دولت لیبی با استناد به اطلاعات موثق، امارات را مسئول تخریب اوضاع امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فروپاشی ساختار اجتماعی کشورش دانست و گفت که ابوظبی در بمباران پایگاه‌هایی در لیبی، ضربه زدن به پول ملی و توقف تولیدات نفت لیبی دست دارد.

اخبار بین الملل-المشری افزود که مشکل اصلی با ابوظبی و فرزندان بن زاید است کسانی که می‌خواهند بر اقتصاد جهانی و مشخصا بنادر سیطره پیدا کرده و هر گونه قدرت رقیب را درهم کوبیده و قدرت را در انحصار مطلق خود داشته باشند.

وی در مصاحبه با شبکه الجزیره تصریح کرد که لیبی پنج بندر مهم دارد.

المشری همچنین گفت که حضور در میز مذاکره با ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای شرق لیبی در هر صورت، ممکن نیست.

این مقام لیبیایی تأکید کرد که حفتر پس از شکست در گزینه نظامی، دیگر گزینه بازگشت به مذاکرات را پیشرو ندارد و او فردی غیرقابل اعتماد است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

نیروهای حفتر از فروردین ۱۳۹۸ با حمایت چند کشور اروپایی و عربی از جمله مصر و امارات حمله به طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کردند و پس از گذشت بیش از یکسال موفق نشدند به داخل شهر نفوذ کنند و به دلیل مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی، مجبور به عقب‌نشینی از مرز طرابلس و ترهونه شدند.