رئیس جمهور مصر به درگیری‌ در لیبی دامن می‌زند

دولت وفاق ملی لیبی اظهارات امروز رئیس جمهور مصر درباره آمادگی برای مداخله نظامی در لیبی را موجب دامن زدن به کشمکش‌ها در این کشور خواند.

اخبار بین الملل- «محمد القبلاوی» سخنگوی وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، سخنان «عبدالفتاح السیسی» را تکرار سخنان قبلی او و دخالت آشکار در امور لیبی خواند و گفت: «رئیس جمهور مصر می‌گوید که هدف از سخنانش ایجاد صلح است، اما او به درگیری دامن می‌زند».

سخنگوی وزارت خارجه لیبی گفت: «به السیسی یادآوری می‌کنیم که این دولت وفاق ملی لیبی بود که داعش رادر لیبی شکست دارد در حالی که خود او هنوز با مصیبت داعش در صحرای سینای مصر روبه‌روست».

القبلاوی تاکید کرد: «این دولت وفاق ملی است که وضعیت لیبی را تعیین می‌کند و ما بر تمایل خود برای ورود بدون خونریزی به سرت تاکید کردیم».

رئیس جمهور مصر هر گونه دخالت نظامی مستقیم کشورش در لیبی را با ادعای دفاع از امنیت ملی هر دو کشور قانونی می‌خواند و می‌گوید که  شهرهای سرت واقع در شمال لیبی و پایگاه هوایی الجفره (واقع در مرکز لیبی) خط قرمز است و نیروهای وفاق نباید آنجا را  از نیروهای تشکیلات موسوم به ارتش ملی لیبی بازپس گیرند.

السیسی امروز هم با بیان اینکه مصر توانایی تغییر معادله در لیبی را دارد گفت که چنانچه مصر در لیبی مداخله کند صحنه نظامی این کشور با سرعت و قاطعیت عوض خواهد شد، چرا که ارتش مصر از قوی‌ترین ارتش‌ها در منطقه و آفریقاست.

نیروهای دولت وفاق ملی (غرب لیبی) همزمان با آمادگی برای آغاز عملیات نظامی جهت بازپس‌گیری شهر «سرت» از نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر»، به مصر درباره هر گونه مداخله نظامی هشدار دادند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

نیروهای حفتر از فروردین ۱۳۹۸ با حمایت چند کشور اروپایی و عربی حمله به طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کردند و پس از گذشت بیش از یکسال موفق نشدند به داخل شهر نفوذ کنند و به دلیل مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی، مجبور به عقب‌نشینی از مرز طرابلس و ترهونه شدند. دولت وفاق ملی نیز از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است.