اختلاف پنتاگون و کاخ سفید

بر اساس گفته سه‌ مقام دفاعی در آمریکا، فرماندهان نیروهای مسلح این کشور، به « مارک اسپر »، وزیر دفاع ایالات متحده فشار آورده‌اند تا وی نمایش پرچم‌های کنفدراسیون در تأسیسات نظامی را ممنوع کند.  

اخبار بین الملل- به نوشته وبگاه «پالیتیکو»، این فرماندهان در حالی این خواسته را مطرح کرده‌اند که کاخ سفید با برداشته شدن این پرچم‌ها مخالفت کرده است.  

منابع خبری گزارش داده‌اند اسپر قصد دارد در روزهای آینده سیاستی را در خصوص نمادهای تفرقه‌انگیز نژادی یا اجتماعی در پایگاه‌های نظامی آمریکا اتخاذ کند. 

اما هنوز مشخص نیست که این سیاست، حذف پرچم‌های کنفدراسیون از این پایگاه‌ها را شامل خواهد شد یا خیر. این در حالی است که سخنگوی پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) در این باره اظهار نظری نکرده است.

یکی از مقامات پنتاگون گفته، مارک اسپر، مقامات و رؤسای پایگاه‌ها و شاخه‌های نظامی وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) طی نشستی در مورد این مسئله به بحث پرداخته‌اند. 

بر اساس گزارش دو مقام دفاعی نیز، «رایان مک‌کارتی»، مقام ارشد غیرنظامی نیروی زمینی ارتش آمریکا یکی از افرادی است که به اسپر در این زمینه فشار آورده است. 

از سوی دیگر کاخ سفید به اسپر فشار آورده که وی نمایش پرچم‌های کنفدراسیون را ممنوع نکند. 

ترامپ نیز ماه گذشته در پیامی توئیتری با حذف نام‌های کنفدراسیون از پایگاه‌های نظامی آمریکا مخالفت کرد، در حالی که مک‌کارتی و اسپر قصد داشتند این اقدام را انجام دهند.    

در ماه‌های گذشته نیز برخی از پایگاه‌ها و مراکز نظامی در آمریکا برای برداشتن این پرچم‌ها در پایگاه‌های خود گام‌هایی برداشته‌اند. 

کنفدراسیون‌های ایالات جنوبی آمریکا، مجموعه‌ای از ایالات جنوبی بودند که پس از پیروزی «آبراهام لینکلن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۸۶۰ میلادی، جدایی خود را از ایالات متحده اعلام کردند. لینکلن، بعد از این انتخابات شعار تبلیغاتی خود برای مبارزه با برده‌داری را دنبال کرد. این امر موجب شد ایالت‌های جنوبی برای تشکیل اتحادیه جدید و خودمختاری اقدام کنند. در این حال جنگ بین ایالات شمالی و جنوبی آغاز شد.  

کاربرد پرچم این کنفدراسیون و نمادهای آن مانند مجسمه رهبران آن در شهرهای جنوبی آمریکا از مسایل جنجالی در این کشور است.

مخالفان کنفدراسیون، این نمادها را میراث برتر‌ی‌جویی نژادی می‌دانند ولی بعضی از ساکنان ایالات جنوبی، با رد این موضوع آن را یادبود اجدادشان تلقی می کنند.