اتحادیه اروپا از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه شرکت‌های این قاره انتقاد کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سیاست اعمال تحریم از سوی آمریکا انتقاد کرد.

اخبار بین الملل-بر این اساس، بورل در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نگران رشد روز افزون استفاده از تحریم و یا تهدید به استفاده از تحریم علیه شرکت‌های اروپایی از سوی آمریکا هستیم. این روند را می‌توان در مورد ایران، کوبا، دیوان کیفری بین المللی و به تازگی پروژه خط لوله نورد استریم ۲ و ترک استریم مشاهده کرد.

این بیانیه می‌افزاید: اتحادیه اروپا به شدت مخالف توسل کشور‌های دیگر به تحریم علیه شرکت‌های اروپایی است. اعمال فراسرزمینی تحریم‌ها از سوی آمریکا مغایر با قوانین بین المللی است. ما خواستار آن هستیم که سیاست‌های اروپا در این قاره تدوین شود نه اینکه کشوری دیگر بخواهد ان را به ما تحمیل کند.

در اوایل ماه ژوئن، سناتور‌های آمریکا از هر دو حزب لایحه‌ای ارائه دادند که تحریم‌های نورد استریم ۲ را تشدید کند. این لایحه به طور بالقوه به تعدادی از شرکت‌های اروپایی ارائه دهنده خدمات بیمه، بندر و مجوز، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی که برای این پروژه کار می‌کنند ضربه می‌زند. براساس گزارش رسانه ها، آلمان مجموعه‌ای از اقدامات متقابل را برای بسیج یک واکنش هماهنگ در سطح اتحادیه اروپا علیه این تحریم‌ها در نظر گرفته است.

در پروژه نورد استریم ۲ یک خط لوله دوقلوی به طول ۷۴۵ مایل برقرار می‌شود که از طریق آن تا ۵۵ میلیارد متر مکعب (۱.۹۴۲ تریلیون فوت مکعب) گاز در سال از روسیه به آلمان حمل می‌شود. این خط لوله از طریق آب‌های سرزمینی یا مناطق اقتصادی انحصاری اقتصادی دانمارک، فنلاند، آلمان، روسیه و سوئد عبور می‌کند. در ۲۰ دسامبر، رئیس جمهور آمریکا بودجه دفاعی سال ۲۰۲۰ را امضا کرد، که شامل تحریم‌ها علیه این پروژه بود و پس از این امضا، Allseas، یک شرکت سوئیسی که مسئول لوله‌گذاری در این پروژه بود مجبور شد در حالی که تنها ۱۰۰ مایل از این پروژه باقی مانده بود از آن خارج شود. روسیه اکنون به تنهایی در حال اجرای لوله گذاری است.