ترامپ به هرچیزی توجه دارد جز شیوع کرونا

آنچه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا توجهی به آن ندارد، همه گیری بیماری کرونا است.

اخبار بین الملل-این شبکه با به تصویر کشیدن نقشه‌ای از وضع ایالت‌های مختلف آمریکا اعلام کرد در هفته گذشته تنها ۴ ایالت با کاهش شمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا روبرو بوده اند و بقیه ایالت‌ها همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند؛ اما در این شرایط هم ترامپ حاضر نیست به مردم توصیه کند ماسک بزنند.

پیش از این کریس والاس، مجری فاکس نیوز با اشاره به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در مورد اینکه اگر همه مردم به مدت ۴ تا ۶ هفته ماسک بزنند، می‌توان این بیماری را تحت کنترل در آورد از ترامپ علت اجباری نشدن استفاده از ماسک را جویا شد.

ترامپ گفت: خیر، من می‌خواهم مردم آزادی مشخصی داشته باشند و به آن مسئله اعتقاد ندارم. من همچنین با این اظهار نظر موافق نیستم که اگر همه از ماسک استفاده کنند، ویروس کرونا ناپدید خواهد شد. دکتر فائوچی گفت ماسک نزنید. جراح اول کاخ سفید گفت ماسک نزنید. همه می‌گفتند ماسک نزنید، اما ناگهان می‌گویند همه باید ماسک بزنند. البته همانطور که می‌دانید ماسک هم مشکلاتی ایجاد می‌کند. با همه این صحبت‌ها من به ماسک اعتقاد دارم و فکر می‌کنم ماسک خوب است.

سی ان ان با اشاره با اظهارات ترامپ درباره ماسک ادامه داد: همه ما به یاد داریم که در آغاز شیوع این بیماری، با کمبود ماسک روبرو بودیم و ماسک‌های موجود فقط برای کادر پزشکی و خدمات درمانی کافی بود. علاوه بر این، از آن زمان تغییرات زیادی ایجاد شده است و همچنین ما با گذشت زمان به اطلاعات بیشتری در مورد ویروس کرونا دست یافته ایم. بر اساس این اطلاعات، اکنون استفاده از ماسک یکی از اندک راه‌های پیش روی ما برای متوقف کردن این ویروس کشنده است. منظور ترامپ از آزادی دقیقا چیست؟ آیا اینست که فردی معلم یا کودک خود را آلوده کند. تنها در یک ایالت ۸۵ کودک به ویروس کرونا مبتلا شده اند و آزمایش آن‌ها مثبت شده است. آن‌ها حتی به جشن تولد یک سالگی خود هم نرسیده بودند. معنای آزادی این نیست.

سی ان ان با اشاره به اقدام دیرهنگام مقامات آمریکایی در مقابله با کووید-۱۹ در این کشور افزود: اینطور نیست که قبلا کسی به این رئیس جمهور هشدار نداده باشد. یکی از اقتصاددانان سابق دولت آمریکا به سی ان ان گفته بود تیم وی در سپتامبر ۲۰۱۹ به ترامپ هشدار داد که ویروس کرونا ممکن است نیم میلیون آمریکایی را از بین ببرد و حدود یک تریلیون و ۷۹۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور زیان وارد کند. همین موضوع برای پاسخ به ادعای تکراری رئیس جمهور که می‌گوید هیچکس نتوانست شیوع این بیماری را پیش ببینی کند، کافی است. همه به این موضوع توجه دارند به جز شخص رئیس جمهور. شاید توجه او بیشتر به تظاهرات و اعتراضات در آمریکا معطوف بوده است.

س ان ان در انتهای این گزارش آورده است، اما با شدت گرفتن شیوع کرونا، ترامپ به جای اقدام برای مقابله با این وضع، سرگرم چه کاری بوده است؟ ترامپ در هفته‌ای که گذشت در مورد همه چیز به جز ویروس کرونا که در کمتر از شش ماه، نزدیک به ۱۴۰ هزار آمریکایی را کشته است، صحبت کرد. ما این هفته را با حدود ۱۳۶ هزار کشته آغاز کردیم و اکنون به ۱۴۰ هزار نفر نزدیک می‌شویم. ترامپ در این شش ماه خشونت پلیس علیه سیاه پوستان را هم کم اهمیت جلوه می‌داد.

سی ان ان با اشاره به تصویر ترامپ پشت میز کارش در دفتر بیضی کاخ سفید که تعدادی قوطی کنسرو روی آن قرار داشت اعلام کرد این تصویر نمونه دیگری است که نشان می‌دهد کاخ سفید تا چه اندازه به دنبال مسائل کم اهمیت است. نکته دیگر این است که هفته گذشته عکس‌های رسمی بیل کلینتون و جورج بوش دو رئیس جمهور پیشین آمریکا از سالن اصلی کاخ سفید خارج شد و جایی گذاشته شدند که رئیس جمهور آن‌ها را نبیند.