هشدار کرونا را ۳ ماه پیش از همه‌گیری به کاخ‌سفید داده بودم

تاداس فیلیپسون، مشاور سابق اقتصادی دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ، در گفتگو با این شبکه خبری اعلام کرد تیمش سه ماه پیش از شیوع ویروس کرونا در آمریکا، در این خصوص به کاخ سفید هشدار داده بود.

اخبار بین الملل-فیلیپسون پس از سه سال فعالیت در سمت رئیس موقت شورای مشاوران اقتصادی ترامپ، در ماه ژوئن (خرداد) استعفای خود را ارائه داد و از مقام خود کناره‌گیری کرد. او در گفتگو با شبکه سی ان ان، گفت کمتر از یک ماه قبل از رفتنش، تست کرونا داده و پاسخ آن نیز مثبت بوده است.

در این مصاحبه مشاور سابق ترامپ به گزارشی با نام «کاهش تأثیرات آنفلوانزای همه‌گیر با نوآوری در واکسن» اشاره کرد و گفت به عنوان یکی از نویسندگان و محققان آن، در این تحقیق هشدار داده که شیوع یک بیماری همه‌گیر مرگ نیم میلیون آمریکایی و خسارتی بالغ بر ۳.۷۹ تریلیون دلار به اقتصاد آمریکا را در پی خواهد داشت.

فیلیپسون در حالی این موضوع را اعلام کرده که ترامپ بار‌ها ادعا کرده هیچ شخصی قادر نبوده شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کند، اما تاریخ گزارش ذکر شده از سوی این مقام به سپتامبر (شهریور) سال گذشته برمی‌گردد.

این مقام آمریکایی همچنین تاکید داشت این گزارش به شخص دونالد ترامپ و افراد کاخ سفید ارائه شده و آنان در جریان کامل آن قرار گرفته‌اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بر اثر شیوع کرونا در جهان تاکنون ۱۴ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۱۴ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۵۹۹ هزار و ۳۶۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۸ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۵۰۳ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

پایگاه اطلاع‌رسانی worldometers، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در آمریکا را ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۱۲ مورد و مجموع قربانیان آن را در این کشور، ۱۴۲ هزار و ۶۴ نفر گزارش کرده است.