درخواست فلسطین برای رسیدگی به جنایات اسرائیل در دادگاه بین‌المللی

ریاض المالکی از قضات شعبه بدوی دادگاه بین المللی کیفری خواست فاتو پنسودا را به عنوان دادستان مامور کنند تا درباره جنایت‌های اسرائیل در حق فلسطینی‌ها تحقیق کند.

اخبار بین الملل-وی افزود: تشکیلات خودگردان به طور رسمی از این دادگاه خواست محدوده جغرافیایی، اختیارات دادستان را مشخص کند، اما دادگاه خودش را ملزم به زمان مشخصی برای اعلام این مسئله نکرد.

قضات دادگاه بین المللی کیفری جمعه شب بدون تصمیم گیری درباره صلاحیت پنسودا برای بررسی "جنایات اسرائیل در مناطق فلسطینی " به جلسه خود پایان دادند و برای ۳ هفته به تعطیلات تابستانی رفتند و به این ترتیب تصمیم گیری درباره این مسئله تا زمانی نامعلوم به تعویق افتاد. این فاصله زمانی به اسرائیل فرصت می‌دهد فشار بیشتری برای ناکام گذاشتن روند تحقیقات، اعمال کند.

از سوی دیگر، اسرائیل خود را برای تحقیقات احتمالی دادگاه بین المللی کیفری آماده می‌کند.

زئیف الکین وزیر اسرائیلی تیم همکاری مشترک بین وزارتخانه‌های این رژیم را هدایت می‌کند که نمایندگانی از وزارت امور خارجه، ارتش، وزارت دادگستری و امور راهبردی، شورای امنیت ملی اعضای آن را تشکیل می‌دهند که معادلاتی درباره اصول و قواعد دفاعی و تهاجمی تعیین کرده اند که در صورت تصمیم دادگاه برای آغاز تحقیقات، فعال خواهد شد.

طبق این فرمول فهرستی محرمانه از برخی مسئولان بلند پایه کنونی و سابق دولت، ارتش و دستگاه‌های امنیتی تنظیم شده است که احتمالا با موافقت دادگاه کیفری برای آغاز تحقیقات علیه اسرائیل، دستور بازداشت آن‌ها صادر خواهد شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و وزرای دفاع ( جنگ ) سابق یعنی موشه یعلون، آویگدور لیبرمن، نفتالی بنت و رؤسای سابق ستاد مشترک ارتش، بنی گانتس وزیر دفاع فعلی، گادی آیزنکوت و آفیف کوخافی رئیس ستاد مشترک فعلی و نیز یورام کوهن رئیس سابق شاباک و نداف آرگمان رئیس فعلی این دستگاه در صدر افرادی هستند که ممکن است برای آن‌ها حکم بازداشت صادر شود.

جنگ علیه غزه در سال ۲۰۱۴، شهرک سازی در مناطق سال ۱۹۶۷ از جمله مسائلی است که انتظار می‌رود در دادگاه مطرح شود.