مخالف مداخله نظامی و سیاسی ترکیه در امور کشور‌های عربی هستیم

وزارت امور خارجه مصر با متهم کردن ترکیه به مداخله در امور داخلی کشور‌های عربی، از دولت این کشور به شدت انتقاد کرد.

اخبار بین الملل-این وزارتخانه‌ در بیانیه‌ای تاکید کرد: اینکه مقامات دولت ترکیه درخواست نیرو‌های شرق لیبی (شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر) از مصر را برای حمایت از مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی غیرمشروع دانسته‌اند، موجب حیرت شده است.

وزارت امور خارجه مصر با تاکید بر اینکه مداخلات نظامی و سیاسی ترکیه در عراق، سوریه و لیبی و دیگر کشور‌های عربی دارای هیچ مبنای قانونی نیست و با مصوبات شورای امنیت سازمان ملل نیز مغایر است، افزود: مصر مخالف این اقدامات ترکیه است.

پیش از این عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، درباره احتمال مداخله در لیبی سخن گفته بود. او گفت شد که اگر درگیری‌ها در لیبی از شهر سرت و الجفره عبور کند و بیش از این به مرز‌های غربی مصر نزدیک شود، قاهره بیکار نخواهد ماند و دست به دخالت نظامی در لیبی خواهد زد. سخنگوی وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد این اظهارات آتش درگیری‌های لیبی را شعله‌ور می‌کند.

دولت وفاق ملی لیبی پیشتر برای مقابله با شبه‌نظامیان وابسته به خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته لیبیایی، تحت حمایت مصر در شرق لیبی، از ترکیه درخواست کمک کرده بود. اقدامات نظامی ترکیه در لیبی مورد انتقاد بسیاری از کشور‌های عربی قرار گرفته است.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و ترکیه، قطر، الجزایر، ایتالیا و اتحادیه اروپا از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.