بیش از 60 ناو روسی در آب‌های جهان حضور دارند

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه گفت، ظرفیت‌های راهبردی نیروی دریایی این کشور با ورود کشتی‌های جنگی جدید، تقویت خواهند شد.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین با حضور در مراسم به آب انداختن یک کشتی جنگی جدید در «کریمه شرقی» گفت:‌ «در هشت سال گذشته، شمار کشتی‌ها و قایق‌های ما به بیش از ۲۰۰ فروند رسیده‌ است. تداوم اقداماتی نظیر برنامه تسلیحاتی دولت برای رساندن تعداد کشتی‌های جدید به ۷۰ درصد از کل ناوهای روسیه تا سال ۲۰۲۷، بسیار ضروری است».

رئیس جمهور روسیه افزود: «این ناوهای جنگی توان رزمی و ظرفیت‌های راهبردی نیروی دریایی روسیه را تقویت خواهند کرد. همچنان به تولید کشتی‌هایی که به سلاح‌های پیشرفته مجهز هستند ادامه می‌دهیم».

پوتین در ادامه گفت: «در حال حاضر حدود ۶۰ ناو و کشتی پشتیبانی ما در مناطق حساس اقیانوس‌های جهان حضور دارند که تقریباً نیمی از آن‌ها در دریاهای بزرگ و عمیق به سر می‌برند».

روسیه در تداوم تقویت ارتش و طی یک پروژه نظامی ناوچه «آدمیرال کاستاتونف»  متعلق به ناوگان شمالی خود را به ۱۶ موشک ابرفراصوت «زیرکان» تجهیز خواهد کرد.

پوتین در این باره گفت: «در برهه‌ای که کشورهای مطرح جهان چنین جنگ افزارهایی دارند، ما هم به احتمال زیاد تجهیزاتی برای مقابله با موشک‌های ابر فراصوت خواهیم داشت.»

روسیه پیشتر از ساخت رادار جدید سه بعدی با قابلیت شناسایی اهداف ابرفراصوت و مجهز به سامانه جنگال و آزمایش موفق بر جنگنده نسل پنجم خود خبر داده بود.

از سوی دیگر ناوگان شمالی روسیه هفته گذشته از انجام یک رزمایش بزرگ دریایی  با حضور بیش از ۳۰ فروند ناو، انوع زیر دریایی  و کشتی های دیگر در دریای «بارنتس» خبر داد.

این رزمایش در حالی برگزار شد که تحرکات نظامی ناتو اطراف مرزهای روسیه افزایش یافته بطوری‌که «سرگئی رادسکوی» از فرماندهان  ارتش روسیه گفت که علی‌رغم شیوع ویروس کرونا، رزمایش‌های کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که بیشتر ماهیت ضد روسی دارند، افزایش داشته است. ناتو به‌منظور جاسوسی از روسیه ایستگاه راداری «گلوبوس ۳» را در نروژ تقویت کرده است.