گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و مکرون

کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه طی تماس تلفنی با امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه در رابطه با بحران لیبی گفت‌وگو کرده است. دو طرف درباره موضوع راهکارهای عدم تشدید بحران لیبی صحبت کرده‌اند.

اخبار بین الملل-در بیانیه کاخ سفید آمده است: «درگیری در لیبی بین دولت وفاق ملی در طرابلس و ارتش تحت امر خلیفه حفتر در پی حضور نیرو‌ها و اسلحه‌های خارجی تشدید شده است».

پیش از این هم ترامپ در گفت‌وگو با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در خصوص درگیری‌ها در لیبی تبادل نظر کرده بود. 

فرانسه طی هفته‌های اخیر بارها از دخالت کشورهای خارجی مخصوصا ترکیه در امور داخلی لیبی انتقاد کرده است. فرانسه حتی پیشنهاد تحریم ترکیه را به بهانه حمایت نظامی از دولت وفاق ملی به اتحادیه اروپا داده است. آلمان و ایتالیا هم اعلام کرده‌اند که کشورهایی را که در امور داخلی لیبی مداخله می‌کنند، تحریم خواهند کرد.

سازمان ملل از همه کشورهای درگیر در لیبی خواسته تا آتش درگیری‌ها را شعله‌ور نکنند و به تحریم تسلیحاتی لیبی احترام بگذارند. سازمان مذکور تنها راهکار ممکن برای حل بحران لیبی را توقف سریع درگیری‌ها و آغاز مذاکرات ملی عنوان کرده است.

در پی سقوط حکومت معمر القذافی، لیبی طی ده سال اخیر روی آرامش را به خود ندیده و همواره درگیر جنگ قدرت بوده است. دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج مورد پذیرش سازمان ملل است، اما خلیفه حفتر قصد دارد تا او را از قدرت کنار زده و خود به قدرت برسد.