مجلس نمایندگان آمریکا انجام آزمایش هسته‌ای در سال ۲۰۲۱ را ممنوع کرد

مجلس نمایندگان آمریکا اصلاحیه‌ای را به قانون جدید دفاع ملی این کشور اضافه کرده است که بر اساس آن انجام آزمایش هسته‌ای جدید در سال ۲۰۲۱ ممنوع می‌شود.

اخبار بین الملل-بر اساس اصلاحیه جدید، تخصیص هرگونه بودجه به منظور انجام آزمایش‌های هسته‌ای ممنوع است. این اصلاحیه که در هشتم ژوئن از سوی دو نفر از نمایندگان پیشنهاد شد عصر دوشنبه به وقت آمریکا با ۲۲۷ رای به تصویب رسید.

بنابر گزارش‌های رسانه‌ای، دونالد ترامپ در حال بررسی انجام اولین آزمایش هسته‌ای آمریکا پس از سال ۱۹۹۲ است تا به این ترتیب بر روسیه و چین در مذاکرات کنترل تسلیحات هسته‌ای سه جانبه بتواند فشار بیاورد.

با این حال، «مرشال بیلینگزله» معاون ویژه ترامپ در امور کنترل تسلیحات در اواخر ماه ژوئن تاکید کرد که او از وجود هر دلیلی برای ضرورت انجام آزمایش هسته‌ای در زمان مطرح شده بی‌اطلاع است.

انجمن کنترل سلاح آمریکا ماه گذشته اعلام کرد کمیته سرویس‌های مسلح مجلس سنای آمریکا در یازدهم ژوئن به یک اصلاحیه در بودجه سال مالی ۲۰۲۱ رای داد که بر اساس آن ۱۰ میلیون دلار به انجام آزمایش‌های هسته‌ای در صورت لزوم اختصاص می‌یابد.

به دنبال انتشار خبر احتمال انجام آزمایش هسته‌ای از سوی آمریکا اعتراضات زیادی به این موضوع صورت گرفت. از جمله مقامات ژاپن که خود قربانی حمله اتمی آمریکا در جنگ جهانی دوم بودند در نامه‌ای در واکنش به این موضوع نوشتند «آزمایش ساب کریتیکال اقدامی نابخشودنی است که معنی‌اش زیر پا گذاشتن احساسات بازماندگان بمباران اتمی است، یعنی کسانی که آرزو دارند دنیا عاری از تسلیحات هسته‌ای باشد.»