گزینه سیاسی، راه برو‌ن‌رفت از بحران لیبی

وزیر خارجه ترکیه روز سه شنبه استفاده از «گزینه سیاسی » را تنها راه برون رفت از بحران لیبی خواند.

اخبار بین الملل- « مولود چاووش اغلو » وزیر خارجه ترکیه با تاکید بر لزوم به کارگیری گزینه سیاسی جهت حل بحران لیبی گفت: «تنها راه رفع  بحران لیبی، گزینه سیاسی است. آنهایی که گزینه نظامی را انتخاب کرده اند در میدان بازنده خواهند شد.»

این در حالی است که مجلس مصر روز دوشنبه اعلام کرد که اجازه اعزام نیرو به خارج از مرزهای مصر را به «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور این کشور واگذار کرده است. این تصمیم درست پس از آن بود که پیشتر، مجلس نمایندگان شرق لیبی (طُبرق) خواستار مداخله نظامی مصر در این کشور شده بود.

مصر از حامیان دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند، در مقابل این دولت، دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» در غرب لیبی قرار دارد که از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است. لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است.

منابع خبری ترکیه نیز روز دوشنبه از نشست سه‌جانبه میان «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، «خالد العطیه» وزیر مشاور امور دفاعی قطر و «فتحی باشاغا» وزیر کشور دولت «وفاق ملی» لیبی خبر دادند.

 وزارت دفاع قطر نیز در توئیتی در این خصوص گفت: «در این دیدار، "محمد راشد العوامی" سرتیپ ستاد و وابسته نظامی قطر در آنکارا حاضر شدند. در این نشست آخرین تحولات مربوط به لیبی مورد بررسی قرار گرفت.»