توصیه عجیب شهردار شیکاگو به ترامپ

شهردار نیویورک در نامه‌ای به « دونالد ترامپ »، رئیس‌جمهور آمریکا به او درباره تلاش برای اعزام نیروهای پلیس فدرال به این شهر و دستگیری مخفیانه شهروندان هشدار داد.

اخبار بین الملل-  «لوری لایت‌فود»، شهردار شیکاگو در این نامه گفته استقرار مأموران مخفی پلیس که «بدون هیچ دلیلی شهروندان را دستگیر و بازداشت می‌کنند» روش نادرستی است و باید متوقف شود.

درگیری لفظی لایت‌فود با ترامپ به دلیل انتقاد رئیس‌جمهور آمریکا از سطح بالای خشونت در این شهر و کشته شدن شمار زیادی از شهروندان بر اثر خشونت‌های مسلحانه صورت گرفته است.

ترامپ در اظهاراتی که نژادپرستانه و توهین‌آمیز قلمداد شده  چند بار شیکاگو را از لحاظ میزان خشونت به افغانستان تشبیه کرده و خواستار اعزام نیروهای پلیس فدرال برای کنترل خشونت در این شهر شده است. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز گزارش داد در تعطیلات آخر هفته در شیکاگو ۱۲ نفر بر اثر خشونت مسلحانه کشته شده و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

شهردار شیکاگو که یکی از مخالفان سرسخت ترامپ است و معمولاً انتقادات تندی علیه او بر سر زبان می‌آورد سخنان «غیرسودمند» او را مورد انتقاد قرار داده و نوشته راه‌های زیادی وجود دارد که دولت فدرال می‌تواند به شیکاگو برای کاهش سطح خشونت کمک کند.

یک مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا اخیراً به آسوشیتدپرس گفته این وزارتخانه قصد دارد ۱۵۰ مأمور اداره «تحقیقات امنیت داخلی» را به شیکاگو بفرستد. 

وظیفه این مأمورها معمولاً انجام تحقیقات مفصل درباره قاچاق انسان، مواد مخدر، سلاح و سوءاستفاده از کودکان است. دولت ترامپ اخیراً این مأموران را روانه مرز آمریکا و مکزیک کرده است.

دولت آمریکا اخیراً در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور، شماری از این مأموران را هم روانه شهر «پورتلند» کرده است.

هفته‌‌نامه نیشن اخیراً گزارش داده مأموران پلیس‌های فدرال در شهر «پورتلند» در ایالت «اورگن» با استفاده از خودروهایی که آرم پلیس ندارند در شهر گشت‌زنی کرده و معترضان را دستگیر می‌کنند.

روایت‌های افراد و ویدئوهای منتشرشده در فضای مجازی نشان می‌دهد که مأموران پلیس بعد از حرکت با خودرو به سمت معترضان بدون هیچ توضیحی آنها را دستگیر می‌کنند.

«مارک پتیبون»، یکی از افرادی که به همین شکل دستگیر شده گفت: «من را داخل ون بردند، کلاهم را روی صورتم کشیدند تا نتوانم ببینم و دستم را روی سرم گذاشتند. مرا داخل ساختمانی بردند که بعداً فهمیدم مقر دادگاه فدرال بود.»

«کن کوچینلی»، معاون وزیر امنیت داخلی آمریکا روز گذشته از این اقدام پلیس فدرال آمریکا دفاع کرد. او مدعی شده که این اقدامات در واکنش به گزارش‌هایی انجام شده که از احتمال حمله معترضان به برخی ساختمان‌های دولت فدرال در پورتلند خبر می‌داده‌اند.

کوچینلی گفت: «اگر در جاهای دیگر هم چنین اطلاعاتی دریافت کنیم به همین نحو واکنش نشان خواهیم داد.»

بسیاری از شهرهای آمریکا از ۲۵ ماه می (پنجم خرداد ماه) بعد از قتل نژادپرستانه فردی سیاه‌پوست به نام «جورج فلوید» صحنه اعتراض‌هایی بوده‌اند که با برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس روبرو شده است.

دونالد ترامپ فرمانداران ایالت‌ها و پلیس را به مماشات با معترضان متهم کرده و خواستار برخوردهای «قاطعانه‌تر» شده است.

این اعتراضات رفته رفته به دیگر کشورهای جهان که شاهد تفکرات نژادپرستی در بافت جامعه خود هستند، از جمله کشورهای مختلف اروپایی نیز کشیده شده است.