روش های جدید اعمال فشار آمریکا بر چین

به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا در ادامه کمپین ضد چینی خود اعلام کرد در حال حاضر وظیفه واشنگتن و متحدانش واداشتن چین به تغییر رفتار است.

اخبار بین الملل مایک پمپئو اعلام کرد آمریکا و متحدانش باید از روش‌های خلاقانه‌تر و قاطع‌تر برای اعمال فشار بر حزب حاکم چین به منظور تغییر رفتار خود استفاده کنند. وزیر خارجه آمریکا از این کار به «ماموریت زمانه ما» یاد کرد.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه نگرانی سران پیشین آمریکا در خصوص ورود چین به بازار‌های جهانی در دهه ۷۰ میلادی کاملا درست بوده، افزود نگرانی رئیس جمهور نیکسون کاملا بجا بود از اینکه راهیابی چین به بازر‌های جهانی را یک فرانکشتاین جدید می‌دانست.

پمپئو همچنین خواستار پایان یافتن «تعامل کورکورانه» با چین شد و اتهام زنی‌های تکراری خود علیه چین را در خصوص روش‌های تجاری ناعادلانه، نقض حقوق بشر و تلاش برای نفوذ به جامعه آمریکا را بار دیگر مطرح کرد. وزیر خارجه آمریکا گفت ارتش چین نسبت به قبل قدرتمندتر و خطرناکتر شده و رویکردی متناسب با رویکردی که رئیس جمهور رونالد ریگان در دهه ۱۹۸۰ میلادی در قبال اتحاد جماهیر شوروی در پیش گرفت، باید درباره این کشور بکار گرفت.

این اظهارات در پی آن مطرح می‌شود که تنش‌های پکن و واشنگتن بر سر بسته شدن کنسولگری چین در هیوستون وارد مرحله‌ای تازه‌ای شده است. دستور آمریکا برای بستن کنسولگری چین در هیوستون، واکنش شدید پکن را به دنبال داشت. وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات آمریکا به طور جدی به نقض قوانین بین المللی، هنجار‌های اساسی روابط بین الملل و شرایط کنوانسیون کنسولی چین و آمریکا منجر شد. این اقدام به شدت به روابط چین و آمریکا آسیب می‌رساند.

از زمان ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید روابط میان پکن و واشنگتن تنش‌های بی سابقه‌ای را بر سر موضوعاتی از تجارت تا مسئله هنگ کنگ و مسلمانان اویغور و شیوع ویروس کرونا تجربه کرده است.