سفیر اردن در آذربایجان احضار شد

وزارت خارجه آذربایجان روز دوشنبه، سفیر اردن در این کشور را احضار کرد.

اخبار بین الملل- به گزارش «ینی شفق»، وزارت خارجه آذربایجان با فراخواندن سفیر اردن اعتراض خود به اقدام این کشور در ارسال ادعایی تسلیحات به ارمنستان در جریان حملات اخیر به اراضی آذربایجان را اعلام کرد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آذربایجان ، «آراز عظیموف» معاون وزیر امور خارجه آذربایجان با احضار «سامی عبدالله غوشه» سفیر اردن در باکو، گفت که اقدام اردن در فروش سلاح به ارمنستان در زمانی که این کشور اقدام به حملات علیه اراضی آذربایجان کرده،‌پیامدهای منفی در میان افکار عمومی مردم آذربایجان خواهد داشت.

غوشه در این دیدار گفت که نگرانی آذربایجان را درک می‌کند و تمامی تلاش خود را به کار خواهد بست تا این مشکل حل شود.

تنشها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان از روز ۱۲ جولای و به دنبال حملات توپخانه‌ای نظامیان ارمنی به مواضع آذربایجان در ناگورنو-قره باغ افزایش یافته است. در عوض ارمنستان نیز می‌گوید که تنشها بعد از تلاشهای ارتش آذربایجان برای حمله به مواضع ارمنستان افزایش یافته است. باکو اعلام کرده است که در نتیجه حملات ارمنستان 12 نظامی این کشور کشته شده و ارمنستان نیز می‌گوید که در این درگیریها 4 نظامی این کشور کشته و 10 تن دیگر نیز مجروح شده‌اند. 

طی روزهای اخیر از شدت تنشها کاهش یافته و دو طرف از آرام بودن شرایط در مرزها خبر داده‌اند. 

نبرد ناگورنو-قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. قره‌‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی واقع شده و ریشه اختلاف این دو کشور بر سر مسئله  «ارضی» است و به عبارت دیگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح بر جا گذاشته است.