میراثی به نام آمریکای آشفته!

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا وضعیت بسیار سخت و دشواری را برای تکرار پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امسال پیش رو دارد. اگرچه ترامپ معتقد است که با اعلام کشف و تولید واکسن کرونا در ماه اکتبر( یک ماه مانده به انتخابات) می‌تواند پازل‌های انتخاباتی را به ضرر بایدن بر هم بریزد، اما برخی تحلیلگران معتقدند حتی در صورت کشف واکسن کرونا، ترامپ باز هم شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات نخواهد داشت!اما یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که نگرانی شدید و مشترک بایدن و  ترامپ را در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ برانگیخته است، مربوط به جامعه ازهم‌گسیخته آمریکا و ایجاد نفرت سیاسی و اجتماعی گسترده در این کشور است. 
بر این اساس مطابق نظرسنجی‌ها ، نه ترامپ و نه بایدن ، هیچ‌یک نامزدهای مناسبی برای ریاست جمهوری محسوب نمی‌شوند و همین مسئله، شهروندان آمریکایی را به‌شدت نسبت به آینده بدبین ساخته است.بنابراین، هر یک از دو حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه در صورت پیروزی در انتخابات، با یک آمریکای آشفته و رو به اضمحلال مواجه خواهند بود. 


اخبار بین المللباید این واقعیت را مدنظر قرارداد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خصوصا این بار  دارای برنده نخواهد بود و حاکمیت این کشور بازنده مطلق این منازعه خواهد بود.فراتر از آن، اکثریت قریب به‌اتفاق کارشناسان معتقدند که ترامپ به‌راحتی صحنه نبرد را به بایدن واگذار نمی‌کند.رئیس‌جمهور آمریکا تاکنون چند‌بار تهدید کرده است که امکان دارد از پذیرش نتیجه انتخابات ( در صورت شکست ) خودداری کند.  استمرار شیوع کرونا، افزایش میزان مبتلایان و قربانیان، فقدان بیمه‌های درمانی و اجتماعی، افزایش بیکاری و کاهش شاخصه‌های سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی در آمریکا سبب شد تا موقعیت ترامپ نسبت به قبل بیشتر متزلزل شود. مطابق آخرین نظرسنجی‌ها، ترامپ در ۶ ایالت آریزونا، ویسکانسین، پنسیلوانیا، میشیگان، فلوریدا و کارولینای شمالی از بایدن عقب‌افتاده است. اگر این نتایج پابرجا باقی بماند، ترامپ بدترین شکست در طول دهه‌های اخیر را به حزب جمهوری‌خواه تحمیل خواهد کرد و کار به‌جایی رسیده است که ترامپ در دو ایالت تگزاس و اوهایو نیز حاشیه امنیت خود را ازدست‌داده و شانسی برای پیروزی بر رقیب ندارد. در چنین شرایطی برخی همراهان ترامپ از وی خواسته‌اند تا برای بر هم زدن کامل بازی و ایجاد شرایط جدید، دست به اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی در حوزه سیاست داخلی یا خارجی این کشور بزند. بااین‌حال، رئیس‌جمهور آمریکا به‌وضوح می‌داند که هزینه این اقدامات انتحاری در زمان حال و آینده تا چه اندازه‌ای برایش زیاد خواهد بود.


آنچه مسلم است این‌که بحران‌های پیش روی آمریکا مزمن، دامنه‌دار و عمیق می‌باشد. تشدید این بحران‌ها، معلول حضور بایدن یا ترامپ در کاخ سفید نخواهد بود. به نظر می‌رسد مؤلفه‌های جنگ داخلی در آمریکا، بیش از هر زمان دیگری در کنار یکدیگر چیده شده است. نتیجه این معادله از اکنون مشخص است! دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان هر دو به عوامل تسریع‌کننده بحران‌های ساختاری در آمریکا به شمار می‌آیند.نباید فراموش کرد که طی ماه‌های گذشته و خصوصا پس از تشدید بحران‌های داخلی در آمریکا، بسیاری از تحلیلگران  این کشور نسبت به آینده این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.بااین‌حال به نظر می‌رسد فاصله زیادی تا رسیدن به این نقطه باقی نمانده است.