مذاکره برای تمدید تحریم های تسلیحاتی تهران در راه است

به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد برایان هوک ، نماینده ویژه این کشور در امور ایران، هفته آینده به انگلیس و استونی سفر خواهد کرد تا با مقامات این کشورها درباره موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تهران گفت‌وگو کند.

اخبار بین المللدر بیانیه وزارت خارجه آمریکا که روز گذشته منتشر شد، آمده است «نماینده ویژه در ۲۸ و ۲۹ ژوئیه به انگلیس و استونی سفر خواهد کرد تا با متحدان اروپایی ما مذاکره و گفت‌وگو کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است هوک آخر هفته گذشته با مقامات بلند پایه قطر و کویت نیز برای تمدید تحریم‌های سازمان ملل برای فروش تسلیحات به ایران که قرار است ۱۸ ماه اکتبر منقضی شود، گفت‌وگو کرده است.

در ماه ژوئن، آمریکا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد تا تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران را پیش از انقضای آن تمدید کند. با این حال، روسیه و چین مخالفت خود را با پیش نویس ارائه شده از سوی واشنگتن ابراز کرده اند.

در سال ۲۰۱۵، ایران با چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس، آمریکا، آلمان و اتحادیه اروپا توافق هسته‌ای امضا کرد. در این توافق نامه، که به طور رسمی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود مقرر شده است که ایران برنامه هسته‌ای خود را کاهش دهد و در ازای رفع تحریم ها، از جمله برداشته شدن تحریم تسلیحات سازمان ملل متحد، ظرف مدت پنج سال پس از این توافق ذخایر اورانیوم خود را نیز بکاهد. آمریکا علی‌رغم آنکه در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد حال مدعی آن است که به استناد موارد ذکر شده در این توافق به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است.