پکن اقدام غرب را بی پاسخ نگذاشت

چین روز سه‌شنبه اعلام کرد توافقنامه استرداد مجرمین میان هنگ‌کنگ با کانادا، استرالیا و انگلیس را تعلیق می‌کند.

اخبار بین الملل- این اقدام چین در واکنش به اقدام مشابهی است که این سه کشور در اعتراض به قانون امنیتی جدیدی که چین درباره هنگ‌کنگ اعمال کرده، اتخاذ کرده‌اند.

پیش از این نیز نیوزیلند این توافقنامه را با هنگ‌کنگ لغو کرده و انتظار می‌رود که آمریکا نیز به زودی تصمیم مشابهی را اتخاذ کند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس روزانه خود اعلام کرد: «اقدام اشتباه کانادا، استرالیا و انگلیس در سیاسی سازی همکاری قضایی با هنگ‌کنگ آسیب جدی به اساس همکاری قضایی وارد می‌کند.»

وی در ادامه افزود: «چین تصمیم گرفته تا توافقنامه‌های استرداد میان هنگ‌کنگ و کانادا، استرالیا و انگلیس و همچنین توافقنامه همکاری قضایی جنایی را تعلیق کند.»

بر اساس قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ که چند هفته پیش توسط کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین به تصویب رسید و اجرایی شد، پکن می‌تواند با اعمال این قانون جرائم مربوط به ایجاد جدایی، براندازی، تروریسم و تبانی با نیرو‌های خارجی را مجازات کند که این مجازات می‌تواند حکم زندان ابد نیز باشد.

برخی کشور‌های غربی از جمله انگلیس و آمریکا از چین خواسته بودند درباره این قانون، تجدید نظر کند. این کشور‌ها مدعی شده بودند که پکن باید حق آزادی بیان و برگزاری اجتماعات و تظاهرات در هنگ‌کنگ را حفظ کند.