درخواست الکاظمی از وزرا

نخست وزیر عراق دستورات ویژه‌ای را درباره نظارت بر تظاهرات‌های عراق صادر کرده و بر تعهد خود برای حفاظت جان معترضان شرکت کننده در آن تاکید کرد.

اخبار بین الملل- «احمد ملال طلال» سخنگوی نخست وزیر عراق در نشستی خبری گفت: «الکاظمی، وزرا را تشویق کرده به خیابان‌ها بروند و به خواسته‌های معترضان گوش دهند».

ملال طلال افزود:« الکاظمی به همه نیروهای امنیتی درباره حفاظت از جان معترضان مسالمت جو و همکاری با آنها دستورات ویژه‌ای داده و بر تعهد شخصی و اخلاقی خود در حفاظت از معترضان تاکید کرده است».

وزارت کشور عراق هم امروز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، نتایج تحقیقات حوادث مربوط به میدان التحریر در شامگاه یکشنبه را منتشر کرد.

این وزارتخانه عراق تأکید کرد که «گروه‌های جنایتکار خطرناکی رصد شده‌اند که از طریق هدف قرار دادن تظاهرات کنندگان از داخل و ایجاد درگیری با سرویسهای امنیتی، قصد ایجاد هرج‌ومرج دارند».

بر اساس این بیانیه مصطفی الکاظمی نخست وزیر دستور داده است که به هر دلیلی، از گلوله جنگی علیه تظاهرات‌کنندگان استفاده نکنند.

چند روزی است که ساکنان برخی استانهای عراق از جمله بغداد و نجف اشرف در اعتراض به وضعیت بد خدمات‌رسانی و اوضاع معیشتی نامساعد خود بار دیگر به خیابان‌ها آمده‌اند و خواستار برکناری شماری از مسئولان و یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات انبار شده طی چندین سال گذشته در کشور هستند.

تظاهرات‌کنندگان در استان نجف اشرف، روز شنبه (۲۵ ژوئیه) در اعتراض به قطعی‌های مکرر برق همزمان با افزایش دمای هوا و ناکارآمدی وزارت برق در تامین برق مورد نیاز شهروندان، تظاهرات کردند و جاده منتهی به فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف را بستند و تهدید کردند که در صورت عدم پاسخگویی مقامات مسئول به این مطالبه، بر شدت اعتراض‌های خود خواهند افزود.

استان‌های مرکزی و جنوبی عراق که از اول اکتبر ۲۰۱۹ شاهد اعتراض مردمی علیه به فساد، بیکاری و نقصان خدمات عمومی به شکل تظاهرات، راه‌پیمایی، تحصن و اعتصاب بود و همین تظاهرات‌ها موجب شد تا «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر برای مهار اعتراضات و منافع ملی استعفا کند و در نهایت پس از کش‌وقوس‌های متعدد، مصطفی الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر جدید سوگند یاد کرد.