پاسخ قاطع و منطقی چین به اقدامات غیر‌منطقی آمریکا

وزیر خارجه چین اعلام کرد واکنش پکن به اقدامات ناعادلانه و غیر منطقی آمریکا محکم و عقلانی خواهد بود.

اخبار بین الملل- وانگ یی روز سه شنبه در گفت و گوی تلفنی با ژان ایو لو دریان، همتای فرانسوی خود تاکید کرد پاسخ پکن به اقدامات آمریکا قاطع خواهد بود. وزیر خارجه چین به همتای فرانسوی خود گفت روابط کنونی میان پکن و واشنگتن به عامل نگرانی بسیاری در سطح بین الملل تبدیل شده است.

وزیر خارجه چین علت تنش‌های رو به رشد میان چین و آمریکا را اینگونه تشریح کرد: یک جناح سیاسی خاص در آمریکا به دنبال از بین بردن تاریخ روابط دو جانبه، حمله به نظام سیاسی منتخب چین، هدف قرار دادن منافع حیاتی و اتهام زنی به حزب حاکم و تلاش برای تفرقه افکنی است.

طبق گفته وانگ یی، تمامی این تلاش‌ها در راستای یک هدف اساسی یعنی حفظ هژمونی تک قطبی برای آمریکا صورت می‌گیرد.

وانگ یی یادآور شد اقدامات آمریکا ابتدایی‌ترین پایه‌های روابط بین المللی را زیر پا می‌گذارد و نقض آشکار هنجار‌های بین المللی محسوب می‌شود. وانگ یی رفتار‌های واشنگتن را در یک کلمه خلاصه کرد و آن هژمونی آمریکاست.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین همچنین از اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا انتقاد و آن را عامل سوق دادن دنیا به سوی جنگ سرد جدید دانست. وزیر خارجه چین تاکید کرد تئوری‌های توطئه‌ای که از سوی مقامات آمریکا و بویژه مایک پمپئو طرح می‌شود تنها روابط چین و آمریکا را به سمت تقابل جدی می‌برد و می‌توان آینده بشریت را به مخاطره بیندازد.

دامنه اختلافات آمریکا و چین روز به روز گسترده‌تر می‌شود و هر بار موضوع تازه‌ای به فهرست مناقشات دو طرف افزوده می‌شود. اختلافاتی که با روی کار آمدن دونالد ترامپ و جنگ تعرفه‌ای آغاز و اکنون به جنگ کنسولگری‌ها کشیده شده است.