هزینه‌های هنگفت دولت ترامپ برای خرید تجهیزات سرکوب اعتراضات

وزارت امنیت داخلی آمریکا تا کنون بیش از یک میلیون دلار جهت سرکوب اعتراضات علیه نژادپرستی در این کشور هزینه کرده است.

اخبار بین الملل- نشریه «نیوز ویک» روز شنبه نوشت، ظرف دو ماه اخیر (ژوئن و جولای) وزارت امنیت داخلی آمریکا حدود ۱.۳ میلیون دلار برای خرید سلاح‌های کمتر کشنده، گاز اشک‌آور، ماسک ضدگاز، و دیگر تجهیزات سرکوب، خرچ کرده است.

به نوشته این نشریه، ائتلاف «جوامع مرز‌های جنوبی» در این خصوص اعلام کرد: «پول مالیات‌دهندگان آمریکایی برای خرید سلاح‌های کمتر کشنده جهت استفاده علیه شهروندان در شهرهای سرتاسر کشور صرف شد که فعالیت‌هایی در راستای صلاحیه اول [قانون اساسی] انجام می‌دادند».

«ویکی گابکا» مدیر این ائتلاف گفت:‌ «اداره گمرگ و محافظت از مرزها، به تلاش خود جهت نظامی‌سازی جوامع ما ادامه می‌دهند و با شهرهایمان مانند مناطق جنگی و با شهروندانی که علیه خشونت پلیس اعتراض می‌کنند همچون دشمن رفتار می‌کند».

گابکا افزود: «این‌ها فرهنگ مصونیت [در برابر قانون] و عدم پاسخگویی را که دهه‌ها در مرزهای جنوبی مورد استفاده قرار داده‌اند در باقی نقاط کشور نیز گسترش داده و باید جلوی آن‌ها گرفته شود».

او در ادامه گفت: «نیازی نیست از سلاح‌هایی در سطح نظامی علیه جوامع ما استفاده شود. ما نیاز به چشم‌انداز مرزی جدیدی داریم که که از سیاست استفاده از اعمال قدرت به‌تنهایی، فاصله گرفته و در عوض به سمت سیاست‌هایی حرکت کند که امنیت عمومی را گسترش داده و حقوق بشر را رعایت کند».

بسیاری از شهرهای آمریکا از ۲۵ ماه می (پنجم خرداد ماه) بعد از قتل نژادپرستانه فردی سیاه‌پوست به نام «جورج فلوید» صحنه اعتراض‌هایی بوده‌اند که با برخوردهای خشونت‌آمیز پلیس روبرو شده است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته (جمعه) معترضان در شهر «پورتلند» را به استفاده از «زور تهاجمی بسیار شدید» تهدید کرد. وی مدعی است تظاهرات‌های اخیر در شهرها و ایالت‌های آمریکا نتیجه کم‌کاری شهردارها و فرماندارها بوده و بارها خواستار توسل به روش‌های خشونت‌آمیز برای سرکوب اعتراضات شده است.