هشدار سرپرست وزارت خارجه افغانستان نسبت به تکرار 11 سپتامبر

«محمد حنیف اتمر»، سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان گفت اگر خطر هراس‌افکنی در افغانستان نادیده گرفته شود، ممکن است یازدهم سپتامبر بار دیگر تکرار شود.

اخبار بین الملل- اتمر در یک گفت‌وگوی ویدیویی با مک‌مستر، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که اشتباه پس از سقوط شوروی پیشین نباید دوباره در افغانستان تکرار شود.

سرپرست وزارت خارجه افغانستان همچنین افزود که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید بر اساس شرایط انجام شود.

این در حالی است که بر اساس توافق آمریکا و طالبان، در صورت پایبندی این گروه به تعهد‌اتشان، تا هشت ماه دیگر باید سربازان آمریکایی به‌طور کامل از افغانستان خارج شوند.

وی گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما باور نکنیم که اگر ما به هراس‌افکنان در قلمرو هوایی و زمینی خود اجازه بدهیم، چنین رویدادی دوباره اتفاق نمی‌افتد. این رویداد اتفاق خواهد افتاد چون هراس‌افکنان دشمن مدنیت و انسانیت هستند. ‌آن‌هایی که فکر می‌کنند با نادیده‌گرفتن و جلوگیری از مبارزه با هراس‌افکنی ما مصون خواهیم بود، بدبختانه که نیاز است دوباره فکر کنند.»

اتمر بر اجماع کشورهای منطقه در روند صلح افغانستان تاکید کرد و افزود که شکست روند صلح در افغانستان به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان خاطرنشان کرد که هر گونه توافق صلح با طالبان، باید مورد پذیرش تمام مردم افغانستان باشد و دستاوردهای ۱۹ سال اخیر در آن حفظ شود.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی افغانستان در این گفت‌وگو اذعان کرد که افغانستان در ایجاد یک حکومت موثر که به‌صورت جدی با فساد مبارزه کند و همچنین ارائه یک گزینه‌ بهتر برای گفت‌وگو با طالبان و رسید‌گی به پناه‌گاه‌های این گروه در خارج از افغانستان، ناکام بوده است.