واکنش چین به کار غیر اخلاقی آمریکا

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (پنجشنبه)، اقدام دولت آمریکا در حذف اپلیکیشن‌های چینی از شبکه‌های دیجیتالی‌ آمریکا را «مضحک» خواند.

اخبار بین الملل- بنا بر گزارش شبکه «سی جی تی ان»، اظهارات وانگ بعد از آن مطرح شد که «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) از طرح واشنگتن برای توسعه شبکه به اصطلاح پاک خبر داد.

پامپئو که اپلیکیشن‌های چینی را به عنوان برنامه‌های «غیرقابل اعتماد» توصیف کرد، از شرکت‌های آمریکایی درخواست کرد تا ارائه برنامه‌های چینی همچون «وی‌چت» را در فروشگاه‌های برنامه‌های خود ممنوع کنند.

وانگ در واکنش به این اظهارات پامپئو گفت که ادعاهای ایالات متحده درباره غیرایمن بودن برنامه‌های چینی هیچ‌گونه اساس واقعی ندارد و در تضاد با اصول بازار است. این تصمیم واشنگتن تنها به منظور محافظت از حق انحصار این کشور در زمینه فناوری پیشرفته اتخاذ شده است.

این دیپلمات چینی ادامه داد که پکن از واشنگتن می‌خواهد تا با اصلاح اشتباهات خود، شرایطی را ایجاد کند که شرکت‌های سراسر جهان بتوانند به صورت عادی و متعارف به همکاری اقتصادی و تجاری با یکدیگر ادامه دهند.

بنا بر گزارش شبکه آمریکایی «سی ان ان»، «شبکه پاک» در حقیقت لیستی از پنج محدوده‌ای است که دولت آمریکا تلاش می‌کند مانع از دسترسی شرکت‌های چینی به مناطق «اَپ استور» (app stores)، اپلیکیشن‌ها (apps )، سرویس‌های اَبری (cloud services)، اپراتور شبکه سیار و کابلهای زیردریایی می‌شود.

وانگ در ادامه افزود که بسیاری از شرکت‌های چینی که در حال حاضر در معرض تحریم‌های یکجانبه آمریکا قرار گرفته‌اند، بی‌گناه بوده و فناوری و محصولات ایمن ارائه می‌دهند و هرگز یک رخداد امنیتی سایبری همچون «مسئله (افشاگری) ادوارد اسنودن» یا چیزی شبیه به «ویکی‌لیکس» یا جاسوسی سایبری همچنان «پریزم گیت»، «گروه معادله» یا «سیستم اشلون» رخ نداده است.

وانگ سپس با مطرح کردن این اظهارات به کنایه به آمریکا گفت: «چقدر مسخره است که آمریکا در زمانی از «شبکه پاک» سخن می‌گوید که این شبکه پوشیده از ناخالصی است».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بی اهمیت جلوه دادن اینگونه اقدامات آمریکا تصریح کرد که پکن به همکاری با کشورهای دیگر برای حفظ یک فضای تجاری عادلانه، منصفانه، باز و غیرتبعیض‌آمیز و ترویج تبادلات و همکاری های بین‌المللی علمی و فنی ادامه می‌دهد.

وی در این خصوص توضیح داد: «ما تلاش می‌کنیم تا فناوری اطلاعات ایمن، قابل اعتماد و با کیفیت بالا ایجاد کنیم تا انگیزه جدیدی برای بهبود اقتصاد جهان و زندگی بهتر برای مردم تمامی کشورها به وجود آید».

از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» بعنوان رئیس‌جمهور در آمریکا، روابط پکن و واشنگتن رو به تیرگی گراییده است. از یک سو ترامپ با اعمال تعرفه‌های سنگین بر روی کالاهای چینی دو کشور را وارد تقابل تجاری کرده و از سوی دیگر پکن را در شیوع ویروس کرونا در جهان مقصر دانسته است.

همچنین تحرکات نظامی آمریکا و متحدانش در دریای جنوب چین و مداخلات پی در پی واشنگتن در امور داخلی چین، به‌ویژه تصمیمات اتخاذ شده درباره هنگ‌کنگ بر شدت این تنش‌ها افزوده است.

با اینحال، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه گفت، تلاش واشنگتن برای تقویت روابط با پکن، شکست نخورده است و دو طرف به‌دنبال تقویت این روابط هستند.