باج خواهی ترکیه را در مدیترانه نخواهیم پذیرفت

به دنبال اعلام ترکیه مبنی بر اعزام یک کشتی تحقیقاتی به شرق دریای مدیترانه، وزارت امور خارجه   یونان روز دوشنبه از این کشور خواست که  اقدامات در شرق مدیترانه را متوقف کند.

اخبار بین الملل- به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزارت خارجه یونان  با «غیر قانونی» خواندن فعالیت‌های ترکیه در شرق دریای مدیترانه اعلام کرده که چنین فعالیت‌هایی تحریک آمیز است و صلح و امنیت را در منطقه تضعیف می‌کند.

وزارت خارجه یونان اعلام کرده است: «آتن هیچگونه باج خواهی را نخواهد پذیرفت و از حق حاکمیت خود دفاع خواهد کرد.»

نیروی دریایی ترکیه از انجام تحقیقاتی در حوزه لرزه‌نگاری طی دو هفته آینده در منطقه مورد مناقشه در شرق مدیترانه خبر داده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه  جمعه گذشته در سخنانی گفت که یونان به تعهدات خود به ترکیه در زمینه توقف عملیات حفاری در دریای مدیترانه عمل نکرده است.  وی در ادامه سخنانش گفت که ترکیه عملیات حفاری در دریای مدیترانه را از سر گرفته و به اجرای توافق‌هایش با لیبی ادامه خواهد داد.

روابط ترکیه و یونان در دهه‌های گذشته به دلیل ادعای هرکدام درباره حقوق دریانوردی در دریای اژه مرتب دچار تنش بوده است. یونان و ترکیه بارها همدیگر را به نقض مرزهای هوایی و زمینی خود متهم کرده‌اند. چندی قبل نیز نیروهای مسلح یونان مدعی نقض گستره حریم هوایی خود از سوی جنگنده های ترکیه و در چند نوبت رویارویی هوایی با آنها شد.

«نیکوس پانایوتوپولوس» وزیر دفاع یونان نیز اخیرا گفت که کشورش برای مقابله نظامی با ترکیه جهت حفظ حق حاکمیت خود آمادگی دارد. وزیر دفاع یونان در مصاحبه‌ای گفت ارتش این کشور تحرکات فزاینده اخیر از سوی ترکیه را تحت نظر دارد.