شکایت ولی‌عهد پیشین سعودی از محمد بن سلمان در دادگاه آمریکا به کجا رسید؟

«سعد الجبری» مشاور «محمد بن نایف» ولی‌عهد پیشین سعودی در دادگاه آمریکا ، علیه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد کنونی و شماری از مشاوران بلندپایه‌اش شکایت کرده است.

اخبار بین الملل- الجبری در جریان شکایت خود از بن سلمان و مشاورانش، تأکید کرد که آنان قصد داشته‌اند سال ۲۰۱۸ وی را ترور کنند؛ اقدامی که به منزله حلقه تازه‌ای در  زنجیره درگیری چند ساله بین بن نایف و بن سلمان در داخل واشنگتن است.

«دیوید ایگناتیوس» نویسنده مشهور روزنامه «واشنگتن پست» با انتشار گزارشی به بررسی اوج‌گیری بن نایف و سپس «سقوط فاجعه‌بار وی به دست بن سلمان» پرداخت و هشدار داد که احتمالا بن نایف نیز محاکمه خواهد شد؛ مسئله‌ای که بار دیگر بر اهمیت نقش واشنگتن بر مسئله جانشینی حکومت سعودی تأکید دارد.


بیشتر بخوانید: احضاریه دادگاه واشنگتن برای ولیعهد سعودی


ولی‌عهدهای سابق و کنونی سعودی از مدت‌ها پیش با هم درگیر هستند، ولی بن سلمان موفق شد «نبرد در عرصه آمریکا» را در اواسط سال ۲۰۱۷ به سود خود پایان برساند؛ هر چند که یک دیپلمات عربی تأکید کرد که «نبرد بین طرفین بر سر واشنگتن، هنوز به پایان نرسیده است».

شبکه خبری الجزیره با انتشار گزارشی، درباره اختلافات این دو شاهزاده سعودی نوشت، دو ماه پیش، اسناد وزارت دادگستری آمریکا نشان داد که شاهزادگان دربار پادشاهی سعودی قصد دارند به شرکت‌های لابی‌گر دست یابند که با دونالد ترامپ  رئیس جمهور آمریکا ارتباط داشته باشند تا بتوانند به «ظلم سیاسی ولی‌عهد سعودی» علیه خودشان، پایان دهند.

در همین ارتباط، یک شرکت که «رابرت استریک» در آن کار می‌کند، قرار داد دو میلیون دلاری بسته است تا درخواست آزادی شاهزاده «سلمان بن عبد العزیز بن محمد آل سعود» را مطرح کند. استریک شخصی است که روابط خوبی با مسئولان دولت ترامپ دارد. وی در سال ۲۰۱۷ نیز با محمد بن نایف قرارداد بست تا از منافع وی در واشنگتن دفاع کند.

بن سلمان و بن نایف چگونه در واشنگتن با هم رقابت می‌کنند؟

به گزارش الجزیره، چند سال پیش، واشنگتن شاهد «درگیری خاموش» بین بن نایف و بن سلمان برای افزایش نفوذ خود بود. این رقابت زمانی علنی شد که وزارت کشور سعودی در می ۲۰۱۷ [مستقیماً] با یک شرکت لابی [در آمریکا] قرار داد بست تا در خدمت منافع و اهداف خود در واشنگتن باشد. در آن زمان، بن نایف در رأس وزارت کشور قرار داشت. اما عقد چنین قراردادی عجیب بود؛ زیرا عرف بر این است که سفارت هر کشوری با شرکت‌های لابی، قرارداد عقد کند، نه افراد یا نهادها داخلی.

بنا بر این گزارش، ده روز پس از قرارداد وزارت کشور سعودی با شرکت سیاسی «سنوران»، این نهاد سعودی با وزارت دادگستری آمریکا هم قرارداد بست. مدت این قرارداد یک سال بود. بر اساس آن، وزارت کشور سعودی باید مبلع پنج میلیون و چهارصد هزار دلار به صورت قسطی به این شرکت می‌داد، در مقابل در این قرار داد، بندهایی برای برقراری تماس مستقیم بین این وزارتخانه سعودی و سیاستمداران آمریکا وجود داشت.

الجزیره در ادامه نوشت، وزارت کشور سعودی مخصوصا این شرکت را انتخاب کرد؛ زیرا مدیران بلندپایه آن، به ترامپ و تیم وی نزدیک بودند. در واقع این قرارداد، اقرار واضحی به رقابت بر سر نفوذ در نهادهای آمریکایی بود. پیش از این نیز بن سلمان، یک شرکت لابی را در راستای منافع خود در واشنگتن به کار گرفته بود.

بن سلمان مؤسسه «عربیا» را تأسیس کرد که یک سال پیش بسته شد. وی شرکت موسوم به  کمیته روابط عمومی آمریکا-سعودی (ساپراک) را نیز راه‌اندازی کرد. پنج هفته بعد از قرارداد وزارت کشور سعودی، بن نایف، از ولی‌عهدی کنار گذاشته شد، و بن سلمان جایگزین وی شد.

بن فریمن، از تحلیلگران مرکز سیاست بین‌الملل در همین ارتباط تأکید کرد: «نمی‌توان انکار کرد که آمریکا در درگیری جانشینی در پادشاهی عربستان سعودی ، ایفای نقش می‌کند و بن سلمان به حمایت ترامپ چشم دوخته و عملا موفق شده است».

بن فریمن به الجزیره گفت: «سرمایه‌گذاری گسترده بن سلمان بر روی نزدیکی به ترامپ و افراد نزدیک به وی به ویژه جرد کوشنر (داماد ترامپ)، بیش از حد تصور، برای وی مفید بوده است. حمایت ترامپ از بن سلمان به وی کمک می‌کند که بتواند سلطه قدرتمندانه‌‌ای بر ارکان حکومت سعودی داشته باشد».