عادی‌سازی روابط با اسرائیل، شرط پادشاهی بن سلمان

«مجتهد»، فعال توییتری معروف به افشاگر اسرار خاندان سعودی فاش کرد که عربستان سعودی نیز خواستار اتخاذ تصمیمی مشابه تصمیم امارات در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است ولی برای تحقق آن، شرط گذاشته است.

اخبار بین الملل- او امروز یکشنبه در توییتی نوشت که محمد بن سلمان ، ولی‌عهد سعودی و آمریکایی‌ها هم‌اکنون در حال چانه‌زنی بر سر این هستند که در مقابل اعلام عادی‌سازی روابط، شاهزاده‌های مخالف را به بیعت با او (بن سلمان) به عنوان پادشاه مجبور کنند.

مجتهد گفته ولی بین ولی‌عهد سعودی و دولت ترامپ بر سر این موضوع اختلاف نظر است؛ چرا که آمریکایی‌ها می‌گویند: «اول عادی‌سازی، [بعد پادشاهی]، و محمد بن سلمان هم می‌گوید: «اول بیعت با من».

براساس گزارش‌های خبری موثق طی سال‌های گذشته، شمار شاهزاده‌های مخالف پادشاهی «محمد بن سلمان» در عربستان سعودی به دلیل اقدامات و سیاست‌های او بیشتر شده و «محمد بن نایف»، ولی‌عهد برکنار شده و شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز»، برادر کوچک شاه سعودی از مخالفان جدی، پادشاهی بن سلمان هستند و به همین دلیل در حصر به سر می‌برند.

امارات متحده عربی و رژیم اشغالگر قدس پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای مشترک با آمریکا اعلام کردند تل‌‌‌آویو و ابوظبی با وساطت واشنگتن بر سر عادی‌سازی روابط دوجانبه به توافق رسیدند. قرار است این توافق در آینده نزدیک در کاخ سفید به امضای «محمد بن زاید آل نهیان»، ولی‌عهد ابوظبی و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل برسد.

عربستان سعودی در کنار بحرین، عمان، مصر و چند کشور عربی دیگر از این توافق استقبال کرده‌اند. منابع آگاه در کشورهای عربی و آمریکا طی این مدت گفته‌اند که عربستان سعودی نیز به دنبال توافق مشابه است.

«جرد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ که روابط خوب و بسیار نزدیکی با بن سلمان دارد، گفته است که «توافق صلح بین اسرائیل و پادشاهی سعودی حتمی و تنها مسئله زمان مطرح است».

روزنامه عبری «هاآرتص» چاپ سرزمین‌های اشغالی نیز از قول داماد یهودی ترامپ نوشته که کشورهای دیگری طی روزهای آینده، رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت خواهند شناخت.

محمد بن سلمان بارها در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های غربی (مانند مصاحبه با نیویورک‌تایمز ۲۰۱۸) از حق یهود در سرزمین فلسطین تاریخی دفاع کرده و گفته بود که نباید با اسرائیل دشمنی کرد.

 روزنامه «یدیعوت آحارانوت» نیز دیروز به نقل از ««حاییم سابان» تاجر صهیونیست، میانجی و پدرخوانده توافق تل آویو-ابوظبی گزارش داده بود که ولی‌عهد سعودی در مراسمی به  او (حاییم) گفته است که علت اصلی عدم عادی‌سازی علنی روابط ریاض-تل‌آویو، ترس از ایران و قطر است.