رایزنی چاووش اغلو و پامپئو پیرامون شرق مدیترانه و لیبی

منابع خبری یکشنبه شب به وقت تهران از ملاقات وزرای خارجه ترکیه و آمریکا در جمهوری دومنیکن خبر دادند.

اخبار بین الملل- به گفته منابع آگاه، « مولود چاووش اغلو » وزیر خارجه ترکیه و «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری دومنیکن به این کشور سفر کرده اند، یکشنبه شب به وقت تهران باهم  ملاقات کردند.

به گفته این منابع، موضوع شرق دریای مدیترانه و آخرین تحولات لیبی در دستور کار ملاقات روسای دستگاه دیپلماسی ترکیه و آمریکا قرار گرفت. وزارت خارجه آمریکا  نیز با انتشار بیانیه ای با اشاره به انجام این دیدار نوشت، طی این ملاقات بر کاسته شدن از تنشها در شرق مدیترانه تاکید شد.

اقدامات ترکیه در شرق دریای مدیترانه وعملیات حفاری کشتیهای این کشور موجی از نگرانیها را موجب شده است. حضور ترکیه در لیبی نیز بر تنشهای این کشور با برخی همسایگان خود در مدیترانه افزوده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه از ترکیه خواست تا از سرگیری فعالیت‌های حفاری در شرق دریای مدیترانه را متوقف کند. بورل طی بیانیه‌ای گفت: «من مقامات ترکیه را فرا می‌خوانم تا چنین فعالیت‌هایی را فورا متوقف کرده و با حسن نیت وارد مذاکراتی گسترده با اتحادیه اروپا شوند.»

وی تاکید کرد که اقدام ترکیه در آغاز مجدد حفاری باعث تشدید تنش‌ها در دریای مدیترانه می‌شود.

تنش‌ها در دریای مدیترانه از سال گذشته و به دلیل تلاش‌های ترکیه، یونان و قبرس جهت عملیات اکتشاف و حفاری گاز در منطقه شدت یافته و این مسئله به پدیدار شدن تنش‌های قدیمی منجر شده است. اتحادیه اروپا چندی قبل اعلام کرد که طرح ترکیه برای انجام حفاری برای جستجوی نفت و گاز در سواحل قبرس نگرانی بسیار در این منطقه را موجب شده است. اتحادیه اروپا هشدار داده که این اقدام ترکیه موجب افزایش تنش‌ها میان این دو کشور شده و غیر قابل قبول است.