راه حل مناقشه اعراب و اسرائیل از نگاه اردن

وزیر خارجه اردن طرح صلح عربی را تنها راه حل مناقشه فلسطین و ایجاد صلح عادلانه توصیف کرد.

اخبار بین الملل- «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن در گفت‌وگو با «صائب عریقات» دبیر کل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در «اریحا» اشغالگری را اساس مناقشه خواند و گفت:« پایان اشغالگری بر اساس راهکار دو دولتی که قطعنامه‌های بین المللی و توافقات به امضا رسیده و طرح صلح عربی بر آن تاکید دارند، تنها راه حل مناقشه و تحقق صلح عادلانه است».

وزیر خارجه اردن و عریقات بر لزوم تلاش‌های بین المللی برای از سرگیری مذاکرات به منظور دستیابی به راه حل دو دولتی تاکید کرد و گفت هر جایگزینی برای این راه حل، موجب تشدید مناقشه واز بین رفتن همه فرصت‌ها برای تحقق صلح عادلانه است که ضرورتی منطقه‌ای و بین المللی است.

عریقات هم ضمن تقدیر از مواضع اردن بر اهمیت حفظ قیمومیت خاندان هاشمی بر مقدسات اسلامی و مسیحی قدس و حفاظت از هویت عربی اسلامی و مسیحی و وضعیت تاریخ و حقوقی قدس تاکید کرد.

الصفدی و عریقات در این دیدار تحولات مربوط به مسئله فلسطین را مورد بررسی قرار داده و دو طرف بر ادامه رایزنی و هماهنگی مطابق با سفارشات «عبدالله دوم» شاه اردن و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان تاکید کردند.

امارات و رژیم صهیونیستی پنجشنبه هفته گذشته بر سر عادی‌سازی روابط و همکاری مشترک بین دو طرف به توافق رسیدند. ابوظبی مدعی شد که با این توافق موفق شده است، طرح اشغالی الحاق کرانه باختری به قلمرو این رژیم را «متوقف کند»؛ ادعایی که رسما از سوی مقامات صهیونیستی از جمله نتانیاهو رد شد و تأکید کردند که اشغال کرانه باختری به «تعویق افتاده است».

طرح اشغالی الحاق کرانه باختری طی ماه‌های گذشته اعلام شده و ناظران آن را بخشی از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» می‌دانند که به دنبال سلب حق ایجاد کشور فلسطینی به پایتختی قدس شرقی و بازگشت فلسطینی‌های آواره به خانه‌های خود است.