بلوف جدید ترامپ درباره کرونا

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین بار در هفته جاری بدون اشاره به تسریع شیوع کروناویروس در ایالات متحده، به افزایش شیوع ویروس «کووید-۱۹» در نیوزیلند اشاره کرد و عملکرد دولت خود در کنترل این ویروس ناشناخته را مورد تحسین قرار داد.

اخبار بین الملل- شبکه آمریکایی «سی ان ان» گزارش کرد، دونالد ترامپ در کنفرانس خبری روز گذشته (چهارشنبه) خود گفت: «شیوع (کروناویروس) در نیوزیلند زیاد بود و کشورهای دیگری بودند که تلاش کردند تا کشور ما را طوری جلوه دهند که گویی عملکرد ما (در مهار ویروس کرونا) آنطور که باید خوب نبوده است زیرا عملکرد ما بسیار فوق‌العاده بود».

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در نیوزیلند ادامه داد: «شیوع (کووید-۱۹) در آنجا بسیار زیاد است اما آنها قادر به بیرون آمدن از این شرایط هستند و ما آنها را از این شرایط بیرون خواهیم آورد».

طبق گزارش سی ان ان، پس از آنکه نیوزیلند پس از ۱۰۰ روز هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کروناویروس گزارش نکرده بود، در روزهای اخیر، از شیوع مجدد کووید-۱۹ خبر داد.

افزایش آمار روزانه ابتلا به کروناویروس در نیوزیلند در حالی افزایش یافته است که در مقایسه با آمریکا بسیار ناچیز است و آمار روزانه مبتلایان به این ویروس در این کشور کمتر از ۱۰ مورد بوده است.

با اینحال، روز دوشنبه هفته جاری، ترامپ افزایش ناگهانی مبتلایان به کروناویروس در نیوزیلند را «وحشتناک» توصیف کرده بود.

وی گفت: «حتی نیوزیلند. مشاهده کردید چه چیزی در نیوزیلند رخ داد؟ آنها آن را شکست داده بودند. آنها آن را (کرونا) شکست داده بودند. مثل خبر صفحه اول بود. آنها شکستش داده بودند زیرا می‌خواستند چیزی را به من نشان دهند».

«جاسیندا آردن» نخست‌وزیر نیوزیلند در واکنش به این اظهارات ترامپ گفت که تعداد مبتلایان به کرونا در کشورش با دهها هزار مبتلایی که روزانه در آمریکا گزارش می‌شود، قابل مقایسه نیست.

وی در این خصوص گفت: «قطعاً هرکشوری نبرد خود با کووید-۱۹ را تجربه می‌کند. این یک ویروس مکار است اما آنطور نیست که بخواهم وضعیت فعلی نیوزیلند را با ایالات متحده آمریکا مقایسه کنم».

این مقام ارشد نیوزیلند ادامه داد: «آمار روزانه ۹ مبتلا در نیوزیلند با آمار دهها هزار نفری مبتلایان به کرونا در ایالات متحده قابل مقایسه نیست و در حقیقت با اکثر کشورهای جهان قابل مقایسه نیست. من نگرانی از تفسیر نادرست افراد از وضعیت کشورمان ندارم».

دکتر «اشلی بلومفیلد» مدیرکل بهداشت نیوزیلند امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت گذشته، پنج مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در نیوزیلند ثبت شده است و مجموع مبتلایان به این ویروس ناشناخته در این کشور به یکهزار و ۳۰۴ مورد رسیده است و ۲۲ مورد مرگ مرتبط با ویروس کووید-۱۹ در این کشور گزارش شده است.

دونالد ترامپ در حالی وضعیت شیوع ویروس کرونا در نیوزیلند را با شیوع کروناویروس در ایالت متحده آمریکا مقایسه کرده است که طبق جدیدترین آمار و ارقام دانشگاه جانز هاپکینز، در ۲۴ ساعت گذشته، با ابتلای دستکم ۴۸ هزار و ۲۹ مورد جدید، مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا به پنج میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۲۴ نفر رسید و  از طرف دیگر در بازه زمانی مذکور، دستکم یکهزار و ۳۷۸ نفر دیگر بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» در آمریکا جان خود را از دست دادند تا شمار کلی قربانیان این ویروس ناشناخته در این کشور به ۱۷۳ هزار و ۱۷۷ نفر برسد.

بسیاری از نظرسنجی‌های انجام گرفته در سطح ملی آمریکا نشان می‌دهد که مردم این کشور به هیچ عنوان از عملکرد ترامپ در زمینه کنترل ویروس کرونا رضایت ندارند.

از طرف دیگر، دکتر «دبورا بریکس» یکی از مشاوران کلیدی دولت دونالد ترامپ در زمینه ویروس کرونا روز گذشته (چهارشنبه) طی یک کنفرانس خبری در «آرکانزاس» ضمن ابراز تأسف از پاسخگویی اولیه ایالات متحده به شیوع کرونا تصریح کرد که ای کاش آمریکا نییز همچون ایتالیا با سرعت عمل و با سختگیری بیشتر قوانین مربوط به قرنطینه را اجرا می‌کرد تا این ویروس قابل کنترل‌تر می‌شد و تا این اندازه پیشروی نمی‌کرد.

وی در این خصوص توضیح داد: «ای کاش وقتی به سراغ قوانین قرنطینه رفتیم، همچون ایتالیا عمل می‌کردیم اما وقتی ایتالیا قرنطینه را اعمال کرد، مردم اجازه خارج شدن از خانه‌هایشان را نداشتند و نمی‌توانستند بیشتر از یک ساعت و آن هم یک بار در دو هفته‌ برای خرید مواد غذایی از خانه بیرون بیایند و باید برای این کار هم مجوز دریافت می‌کردند. آمریکا در زمینه اجرای ممنوعیت‌ها عملکرد خوبی نداشت».