قاضی منهتن خواستار ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ شد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: حکم قاضی «ویکتور ماررو» از دادگاه منطقه‌ای فدرال در منهتن ضربه دیگری به « دونالد ترامپ »، رئیس جمهور آمریکا، در اقدامات یک سال گذشته وی برای کارشکنی در مسیر صدور این احضاریه است.

اخبار بین الملل-این مناقشه قبلا یک بار در دادگاه عالی مطرح شده و ممکن است دوباره در آنجا مطرح شود. وکلای ترامپ سریعاً اعلام کردند وی خواستار تجدید نظر خواهد شد.

«سایرس ونس»، قاضی منطقه‌ای، خواستار بررسی هشت سال درآمد‌های شخصی، تجاری و سوابق مالی دیگر ترامپ در چارچوب بررسی عملکرد تجاری رئیس جمهور شده است.

دادگاه عالی ماه گذشته در تصمیمی مهم این استدلال اولیه ترامپ را که یک رئیس جمهور مستقر در برابر بررسی جنایی مصونیت دارد نپذیرفت. در عین حال این حکم زمینه را فراهم کرد تا رئیس جمهور به دادگاه پایین‌تر منهتن مراجعه و اعتراض‌های دیگر خود به این احضاریه را اعلام کند.

ترامپ مقابله خود را با این استدلال از سر گرفت که این احضاریه خواستار اطلاعاتی فراتر از حوزه اختیارات یک قاضی منطقه‌ای محلی است.

وکلای ترامپ همچنین گفتند این احضاریه در «کمال عصبانیت» صادر شده و صرفاً رونوشتی از احضاریه‌ای است که دموکرات‌ها که از تلاش برای به دست آوردن اطلاعات مالی ترامپ مایوس شده بودند، صادر کردند.

ترامپ در کمپین انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با خودداری از اعلام اسناد مالیاتی خود سنت چند دهه گذشته رؤسای جمهوری آمریکا را نقض کرد.

سازمان مالیاتی آمریکا در حال بازنگری اسناد مالیاتی است و ترامپ به همین بهانه می‌گوید نمی‌تواند این اسناد را منتشر کند، اما مقامات سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا گفته‌اند ممیزی‌ها ممانعتی در مقابل انتشار اسناد مالیاتی افراد ایجاد نمی‌کنند.