حذف حزب‌الله ممکن نیست

«الکساندر زاسپکین» سفیر سابق روسیه در لبنان در گفتگو با شبکه «المیادین» اعلام کرد که حل و فصل مشکلات در لبنان نیازمند همکاری تمامی طرف‌هاست و حزب الله نقشی اساسی در تامین ثبات در لبنان دارد.

اخبار بین الملل- او گفت: حل بحران کنونی لبنان نیازمند توافق میان طرف‌های تأثیر‌گذار و امتیازدهی است، طرح خلع سلاح حزب‌الله در مقابل کمک‌های بین‌المللی جدید قابل قبول نیست.

زاسپکین با تاکید بر اینکه تلاش برای حذف این طیف لبنانی (حزب‌الله) به نابودی لبنان منجر خواهد شد، افزود: طرف‌های محلی و بین‌المللی از جمله آمریکا نباید خطوط قرمز را زیر پا بگذارند تا امور به سمت نابودی لبنان پیش نرود.

سفیر سابق روسیه در بیروت با اشاره به اینکه امنیت و ثبات در لبنان بدون حزب الله محال است. روسیه و حزب‌الله در سوریه در یک سنگر قرار دارند و گفت‌وگوی سیاسی ثابت کرد که حزب‌الله، نقش منطقه‌ای دارد و ارزیابی آن از اتفاقات منطقه و لبنان واقعا مهم است.

او درباره سخنان «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله گفت: منتظر سخنرانی‌های وی می‌مانم تا از مواضعش نسبت به تحولات سیاسی آگاه شوم. سخنان وی برای من مهمتر از هر چیز دیگری است، زیرا مواضعش حساب‌شده است و توان قانع کردن بدون دوگانگی یا مانور دادن را دارد.

زاسپکین درباره اختلافات در جهان عرب معتقد است دلیل بیشتر این اختلافات سیاسی و نه فرقه‌ای است و ترس از توسعه طلبی ایران، یک توهم است تا توجه از نزاع عربی-اسرائیلی را به سمت مسأله رویارویی میان شیعه و سنی یا فارس عرب سوق دهد.

او با تأکید بر اینکه روسیه دنبال «کثرت‌گرایی متعادل» در جهان و «تأمین حقوق مساوی برای همه» در مقابله با سلطه غرب است، یکی از اصول ثابت روسیه را احترام به حاکمیت کشور‌های دیگر عنوان کرد.