رصد تحرکات داعش در جنوب لیبی

«احمد المسماری» سخنگوی رسمی نیروهای شرق لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر گفت که داعش در جنوب لیبی و مشخصا در منطقه «أم الأرانب» حضور دارد.

اخبار بین الملل- المسماری در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک افزود که عناصر داعش در این منطقه حضور دارند و آن‌ها با پشتیبانی یک گردان از مزدوران چادی در روز سه‌شنبه تحرکات بیشتری داشتند.

او همچنین گفت که شماری از عناصر داعش پس از فرار از بنغازی به طرابلس پایتخت لیبی گریخته‌اند.

المسماری همچنین مدعی شد که همزمان با تحرکات نیروهای شرق لیبی برای پیشروی به سمت طرابلس در راستای نبرد فراگیر، تحرکات داعش نیز آغاز شده است و مدیریت این نبرد نیز در ترکیه صورت می‌گیرد تا محاصره  طرابلس را شکسته و نیروهای شرقی لیبی را در تنگنا قرار داده یا اینکه این نیروها را با حوادث دیگری سرگرم کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است. ترکیه از حامیان دولت «وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» است که در غرب لیبی قرار دارد در مقابل این دولت، دولت طُبرُق در شرق لیبی است که «خلیفه حفتر» فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» آن را رهبری می‌کند و از حمایت امارات برخوردار است.

به رغم اینکه دولت وفاق ملی لیبی در سال ۲۰۱۵ بر اساس توافق و زیر نظر سازمان ملل تشکیل شده، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر که مورد حمایت پارلمان دولت طبرق است، این دولت را به رسمیت نمی‌شناسند و از ۱۵ فروردین ۱۳۹۸، عملیاتی را با هدف اشغال شهر طرابلس آغاز کردند که با حمایت‌های ترکیه از دولت وفاق، این حملات به شکست انجامید.