آزادی رئیس جمهور سابق مالی از زندان

ابراهیم ابوبکر کیتا، رئیس جمهور پیشین مالی توسط ارتشی که اوایل ماه جاری قدرت را از او گرفته بود، از زندان آزاد شد.

اخبار بین الملل- برخی رسانه‌ها با استناد به اظهارات خانواده او نوشتند کیتا اوایل امروز پنجشنبه به محل اقامت خود در سبنیکورو برگردانده شد. او ابراز امیدواری کرد که به طور موقت مالی را به مقصد ابوظبی در امارات متحده عربی ترک کند.

کودتاچیان نظامی در ۱۸ آگوست هنگامی که گروهی از سربازان مالی کنترل یک پایگاه نظامی در نزدیکی باماکو را به دست گرفتند، کیتا و برخی دیگر از مقامات عالی رتبه را بازداشت و زندانی کردند.

پس از آنکه کیتا استعفای خود و انحلال پارلمان را اعلام کرد، رهبران شورشی کمیته ملی نجات مردم را به عنوان ارگان اصلی حاکم مالی معرفی کردند.

در اوایل هفته جاری، سازمان بین المللی لا فرانکفونی (OIF) به دنبال کودتای نظامی اخیر در مالی، عضویت این کشور آفریقای غربی را به حالت تعلیق درآورد.

مقامات نظامی آمریکا و مالی اخیرا اعلام کردند فردی که بعد‌ها به عنوان سرکرده کودتاچیان در مالی شناخته شد، سال‌ها با نظامیان و نیرو‌های ویژه ارتش آمریکا ارتباط و همکاری نزدیک داشته است.

«آسیمی گوییتا» که هفته گذشته به همراه گروه دیگری از مخالفان کودتای نظامی را در مالی طرح ریزی کرد، مستقیما از سوی نظامیان آمریکا، آلمان و فرانسه آموزش دیده است. پیش از این نشریه فارین پالیسی از ردپای ارتش آمریکا در کودتای نظامی مالی پرده برداشته بود.