هشدار لبنان به داعش

سرتیب «محمد فهمی» وزیر کشور دولت پیشبرد امور لبنان در یک گفت‌و‌گوی مطبوعاتی گفت که نیروهای امنیتی لبنان در آمادگی کامل برای ممانعت از هرگونه هرج و مرج و نا امنی‌سازی به سر می‌برند.

اخبار بین الملل- به نوشته وبگاه العهد، او تأکید کرد: «من وزیر دولت پیشبرد امور هستم، اما مسأله امنیت دیگر اینگونه نیست که در موضع پیشبرد امور باشد، بلکه کاملا برعکس، نهادهای امنیتی همواره در حالت آماده‌باش کامل به سر می‌برند.کار امنیتی جدا از مسائل سیاسی است و اصولا نهادهای امنیتی توجهی به اختلافات سیاسی و شرایط دولت نمی‌کنند.»

وزیر کشور لبنان در ادامه افزود: «برخی عناصر داعش و هسته‌های خاموش چه بسا بخواهند از شرایط فعلی لبنان برای بازگشت فعالیت‌های خود سوءاستفاده کنند و ما باید این سناریو را از زاویه اقدامات امنیتی پیشگیرانه دنبال کنیم.»

او با تأکید بر اینکه تروریست‌ها مدام رصد می‌شوند و نیروهای امنیتی اجازه نخواهند داد که لبنان به دوران گذشته بازگردد؛ خبر داد که مدتی پیش اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان یک داعشی را که برای حمله به نیروهای امنیتی در منطقه «الجمیزه» برنامه‌ریزی می‌کرد را دستگیر کرده‌اند.

وزیر کشور لبنان همچنین گفت که پیش از این نیز در خصوص بازگشت فعالیت‌های عناصر داعش هشدار داده بود و گروههای سیاسی باید در این شرایط اختلافاتی که به عقیده وی «بیهوده» است را کنار بگذارند.

در تاریخ ششم شهریور ۹۶، پس از چندین سال درگیری‌های متفرقه، سرانجام نیروهای حزب‌الله و ارتش لبنان توانستند مناطق شرق این کشور را از حضور تروریست‌های داعش پاکسازی کنند. در این روز  آخرین اتوبوس حامل داعشی‎ها از جرود راس بعلبک، اراضی لبنان را ترک کرد. پیش از آن نیز عناصر القاعده از خاک لبنان بیرون انداخته شده بودند.

انفجار مهیب ۱۴ مرداد بیروت که بیش از ۱۷۰ کشته و ۶۰۰۰ زخمی در پی داشت، استعفای دولت «حسان دیاب» و تشکیل دولت پیشبرد امور را در پی داشت و همچنان رایزنی‌ها برای انتخاب نخست‌وزیر به جایی نرسیده است.