هشدار اردوغان به فرانسه ویونان

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، « رجب طیب اردوغان » رئیس جمهور ترکیه در بیانیه‌ای به فرانسه و یونان به دلیل اقدامات اکتشافی در دریای شرقی مدیترانه هشدار داد.

اخبار بین الملل-او در این بیانیه تاکید کرد آنکارا در دفاع از منافع ملی خود هزینه می‌دهد و هشدار داد: «مردم در یونان و فرانسه آماده پرداخت هزینه‌های گزاف اقدامات دولت‌هایشان نیستند.»

در همین خصوص اردوغان گفت: «سوال اصلی این است که آیا آن‌هایی که در دریای مدیترانه شرقی با ما مقابله می‌کنند و همسایگانشان، هزینه‌های مشابه ما پرداخت می‌کنند؟ آیا یونانی‌ها می‌توانند آنچه را که ممکن است حاکمان جاه‌طلب و ناکارآمدشان بر آن‌ها تحمیل کنند، بپذیرند؟ آیا فرانسوی‌ها از هزینه‌ای که باید برای اقدامات حاکمان ناکارآمد خود بپردازند، اطلاع دارند؟»

او همچنین در بیانیه خود گفت که «می‌توان صبر، تصمیم و شجاعت آنکارا را آزمود» و افزود: «نگرانی اصلی آنکارا تهدید‌ها علیه منافع و حقوق کشور ترکیه در مدیترانه و دریای اژه است.»

منافعی که رئیس جمهور ترکیه به آن اشاره دارد، برنامه‌های کشورش در نزدیکی آب‌های ساحلی قبرس است که در آن‌ها به اکتشاف نفت و گاز می‌پردازد. آنکارا به تازگی یک کشتی اکتشافی به نام «اوروچ رئیس» را به منطقه اعزام کرد تا به تحقیق در آب‌های این منطقه بپردازد.

در یک ماه گذشته تنش‌ها میان ترکیه و قبرس بر سر آب‌های این منطقه و پس از آن شدت گرفت که آنکارا اعلام کرد، به اکتشاف ذخایر گازی و نفتی در آب‌های مورد مناقشه دریای مدیترانه شرقی ادامه می‌دهد.

پیش از اردوغان، روز گذشته «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه نیز به یونان درباره نقض مرز‌های آبی این کشور در دریای مدیترانه هشدار داده است.

چاووش اوغلو در هشدار خود گفت: « یونان نمی‌تواند مرز آبی خود را در دریای مدیترانه از ۶ مایل به ۱۲ مایل افزایش دهد. ما هنوز هم بر سر تصمیم مجمع چند سال پیش که در آن یونان و ترکیه به توافق درباره مرز‌های آبی رسیدند پایبند هستیم و اگر آتن بخواهد این توافق را نقض کند، این موضوع می‌تواند منجر به جنگ شود.»

همزمان با اوج گرفتن تنش‌ها بین ترکیه و یونان، آتن خطرات از سوی ترکیه را پررنگ خوانده و گفته که ترکیه تهدیدی برای صلح در شرق دریای مدیترانه محسوب می‌شود.