به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، هشت اردیبهشت سالروز پیروزی جهاد ومقاومت مردم افغانستان علیه اشغالگران شوروی و دست نشاندگان آنان است که همه ساله از سوی اقشار مختلف این کشور تجلیل میشود.

دفاع از نوامیس ملی و ارزش‌های دینی

" محی الدین مهدی " در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اظهار داشت: در آن روزها مقاومت مردم افغانستان سراسری بود و تمام مرزها را درنورید، همه به دفاع از ارزش‌های دینی و تمامیت ارضی خود پرداختند و با اهدای خون‏های زیادی این کشور را از چنگ اشغالگران آزاد کردند.

وی با بیان این که در چنین روزی مردم افغانستان موفق شدند دولت دست‏نشانده ارتش شوروی را واژگون کنند و توانستند پرچم پیروزی را بر فراز کشور به اهتزاز درآورند، گفت: در این مقاومت سرسختانه، کشورهای همسایه افغانستان، کشورهای عربی و همچنین برخی از کشورهای غربی از مجاهدان دلیر افغانستان حمایت کردند.

برخی رهبران قیام هشت اردیبهشت از هدف اصلی غافل شدند

عضو خانواده جهاد افغانستان با اشاره به این‌ که مردم افغانستان با مقاومت در برابر ارتش شوروی و دست نشاندگان آنان سرانجام پیروز شدند، افزود: متأسفانه مردم افغانستان بعد از پیروزی بر آرمان‌های خود ثابت قدم نمانند و بدکاری بعضی رهبران پس از پیروزی ما را از دستیابی از هدف اصلی غافل کرد.

مهدی تصریح کرد: مردم افغانستان می‏خواستند، نظام اسلامی با درک شرایط روز در این کشور حاکم شود، نظامی ‏که استراتژی آن رفاه مردم، رشد ارزش‌های دینی و ایجاد منزلت بین‌‌المللی ‌را به همراه داشته باشد اما به این آرزو دست نیافتند.

دلایل عدم نظامی سازی


فرمانده جهاد افغانستان با بیان این ‏که در ابتدای پیروزی مردم در این مبارزه طولانی، دولت ملی با حضور نمایندگانی از اقوام، مذاهب و اقشار مختلف مردم شکل گرفت، گفت: متأسفانه به دلیل تعارضاتی که پس پیروزی اتفاق افتاد این روند ادامه نیافت.

عضو پارلمان افغانستان، تصریح کرد: کشورهای حامی افغانستان پس از پیروزی به جای تأکید بر اجماع قومی ومذهبی در این کشور، تلاش کردند تا به تحریک مجاهدان بپردازند تا از این طریق زمینه ایجاد یک جنگ و منازعه طولانی را فراهم کنند.

مهدی در ادامه افزود: جنگ‏ طولانی داخلی زمینه را برای حضور تروریستان بین‌المللی در این کشور فراهم کرد و در بلند مدت زمینه حضور نظامی آمریکا را در این کشور به وجود آورد.

کارشناس افغان خاطرنشان کرد: حضور نیروهای خارجی در افغانستان واکنش کشورهای منطقه و همسایه را به دنبال دارد و این کشور هنوز محور کنش‌ها و واکنش‌های بین المللی قرار دارد.

نقش مردم افغانستان در جهاد

عضو پارلمان افغانستان به اشاره به این‌ که قیام علیه تجاوز خارجی، ویژگی بدیهی تمام ملیت‌های جهان است، افزود: آن‌ چه که افغانستان را با سایر کشورهای جهان متفاوت می‌کند، مبارزه شجاعانه مردم این کشور در برابر بزرگترین قدرت جهانی زمان خود با دست‏ خالی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ارتش سرخ و عاملان داخلی آنان در برابر نظام فکری اسلامی که جزء ارزش‏های ذاتی مردم این کشور بود به مبارزه پرداختند و این امر در تحریک انگیزه‌های مردمی نقش موثر و پایداری داشت.

کارشناس سیاسی افغان ادامه داد: مردم افغانستان در ۲ حوزه دینی و ملی خود را در معرض تجاوز می‌دیدند و از این رو مردم با تمام اراده در جهت نابودی دشمن اهتمام ورزیدند.

گرامی داشت روز پیروزی

این فرمانده جهادی افغان با اشاره به این که هشت اردیبهشت به عنوان روز پیروزی مردم افغانستان در قانون‌اساسی این کشور پذیرفته شده است، افزود: تجلیل از این روز به یک سنت پسندیده تبدیل شده و هر ساله توسط مردم افغانستان تجلیل می‌شود.

این رهبر جهادی تصریح کرد: تجلیل از این روز محدود به هیچ‌کس نیست و حتی آنانی که در حال حاضر از دولت افغانستان ناراضی هستند از این روز تجلیل می‌کنند.

هشتم اردیبهشت روز به یادماندنی در تاریخ افغانستان و سرنوشت این کشور است، روزی که در آن جهاد مردم افغانستان به پیروزی رسید.