سردبیر میدل ایست‌آی: ولیعهد سعودی یک بیمار سیاسی است

 « دیوید هرست» سردبیر « میدل ایست آی» روز دوشنبه در گزارشی نوشت که « محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی دست به یک عملیات «پاکسازی» زده که اقدام اخیر او ضمن این عملیات  برکناری « شاهزاده فهد بن ترکی»  بوده است.

اخبار بین الملل- هرست خاطرنشان کرد که از زمان آغاز ولیعهدی بن سلمان حداقل پنج عملیات پاکسازی بزرگ و همچنین اعدام‌های زیادی در عربستان آغاز شده که این اقدامات ، علمای مسلمان را نیز در برگرفت و همچنین بیش از 300 بازرگان و اعضای خاندان سلطنتی در هتل « ریتز کارلتون» دستگیر شدند. محمد بن سلمان علاوه بر ایجاد کمپینی علیه فعالان حقوق بشر و زنان در عربستان، هفته گذشته « شاهزاده فهد بن ترکی» فرمانده نیروهای مشترک سعودی و پسرش را نیز برکنار کرد که این عملیات پاکسازی نشان می‌دهد بن سلمان به بیماری سیاسی مگالومانیا (جنون عظمت) و یا به عبارتی سندروم خودبزرگ بینی مبتلا شده است.

دیوید هرست افزود که بن سلمان تمام علایم بیماری مگالومانیا را دارد؛ چرا که او پسر عموهای خود را دشمن می‌داند و سیاستش را درگیر اشتباهاتی کرد که امروزعربستان از نظر اقتصادی و نظامی ضعیف‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ عربستان است .

وی با اشاره به خطبه « عبدالرحمن سدیس» امام جماعت مکه که به مثابه مقدمه چینی برای عادی سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی بود، تصریح کرد که قانون سیاست‌گذاری عربستان دچار هرج و مرج است؛ به طوری که همزمان با ایراد خطبه امام جماعت مکه « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان روز گذشته در تماس تلفنی با « دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که عادی سازی روابط ریاض با تل‌آویو مشروط بر ایجاد دولت فلسطین است.

سردبیر میدل ایست آی معتقد است که بن سلمان به رقبایی که حق قانونی تاج و تخت پادشاهی را در عربستان دارند ، توجه ویژه‌ای دارد٬ چرا که نگران از دست دادن تاج و تخت پدرش است. این درحالی است که دو خاندان برای او خطری جدیدی محسوب می‌شوند؛ یکی پسران سدیری ( هفت سدیری) و دیگری پسران « ملک عبدالله» فرزند شاه فقید عربستان.

فهد بن ترکی در تیررس بن سلمان بود. وی آخرین پسر سدیری است که از اهمیت نظامی ویژه‌ای برخوردار بود. دو رقیب دیگر بن سلمان « شاهزاده احمد» و « محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی که قبلا نیز هدف کمپین سرکوبگری‌ بن سلمان بودند دستگیر شدند.

هرست ادامه داد که بن سلمان در سرکوب‌گری‌ و عملیات موسوم به پاکسازی به این اقدامات بسنده نکرد؛ بلکه او « عبیر بنت عبدالله» همسر فهد بن ترکی را نیز در سال 2016 از ریاست هلال احمر سعودی برکنار کرد.

اما فرزندان و نوادگان برادر سلمان همچنان نفوذ خود را در عربستان حفظ کردند؛ به این صورت که «فیصل بن خالد بن سلطان» و«فهد بن سلطان» در جایگاه خود باقی مانده و «ریما بنت بندر بن سلطان» سفیر عربستان در واشنگتن و برادرش «خالد بن بندر بن سلطان» ، سفیر عربستان در لندن شدند.

 به طور کلی طایفه سدیری در کنترل مراکز نظامی و اطلاعاتی عربستان حضور تاریخی دارد؛ تا جایی که در زمان ملک فهد این خاندان کنترل مراکز نظامی و اطلاعاتی کشور را در دست داشتند.

اما خاندان عبدالله با وجود اقدامات بن سلمان وضعیت مناسبی ندارند. فهد بن ترکی قربانی اصلی جاه‌طلبی‌های بن سلمان در هتل کارلتون ریتز است که حدود سه سال در بازداشت به سر برد. براساس برخی گزارش‌ها دو برادر وی « فیصل» و « مشعل» نیز بار دیگر دستگیر شدند.

پیامدهای جنگ یمن برای ولیعهد عربستان

محمد بن سلمان از وجود فهد بن ترکی در جنگ یمن احساس نگرانی می‌کرد؛ چرا که وی یک نظامی و رهبر محبوبی برای نیروهای زمینی عربستان بوده و همین امر می‌توانست استراتژی بن سلمان در جنگ یمن را تحقیر کند.

عربستان از مارس 2015 ائتلافی را با کمک نیروهای مزدور وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست منصور هادی برای جنگ علیه انصارالله که از سال 2014 بر صنعاء تسلط یافته بودند، آغاز کرد و این کمپین قرار بود سیاست خارجی عربستان را از قبل فعال‌تر و قوی‌تر سازد.

اما بعد از گذشت پنج سال از جنگ عربستان علیه یمن اقدامات ولیعهد سعودی با شکست مواجه شد و ماهانه 1 میلیارد دلار هزینه برای عربستان تراشید و در نهایت جنوب یمن به سیطره نیروهای شورای انتقالی تحت حمایت امارات درآمد.

پس از آن فهد با بن سلمان در خصوص نفوذ امارات در جزیره استراتژیکی « سقطری» در یمن و سقوط عدن به دست نیروهای وابسته به امارات درگیر شدند. بن سلمان و برادرش خالد بدون قبول شکست در جنگ یمن تلاش می‌کنند به گزینه دیپلماسی متوسل شوند؛ درحالی‌که وجود انصارالله در صنعاء٬ پایتخت یمن نشان از شکست بن سلمان دارد.

هرست در گزارش خود نوشت که امارات در فهد بن ترکی نقش دارد؛ چرا که « محمد بن زاید » ولیعهد ابوظبی نفوذ زیادی بر وزیر دفاع عربستان داشته است.

هرست فاش کرد که منابع سعودی اعلام کردند که فهد نیز نارضایتی خود را با ژنرال های بازنشسته در میان گذاشته و شبکه جامع تابع بن سلمان بر فعالیت‌های وی نظارت داشته است.

در این گزارش آمده است که نتایج ناشی از عملیات پاکسازی بن سلمان مثبت نخواهد بود؛ چرا که ولیعهد باید یک مملکت پایدار را تحت کنترل خود قرار دهد، به ویژه در شرایطی که تحت فشار هم‌پیمانان خود دونالد ترامپ و « جراد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی قرار دارد.

محمد بن سلمان با اقدامات خصمانه خود می خواهد، هم‌زمان با عادی سازی روابط با رژیم غاصب اسرائیل ، مانع هرج و مرج در کشور شود؛ چرا که عادی سازی روابط با مخالفت بسیاری از اعضای خانواده سلطنتی همراه است.

سردبیر میدل ایست آی نوشت که «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل باید بداند در صورت سرنگونی بن سلمان، اهداف‌ صهیونیست ‌ها برای  قرار دادن عربستان در مقابل آرمان های فلسطین نابود خواهد شد و سیاست‌های سعودی در قبال اسرائیل مطمئنا به دوره «ابتکار صلح عربی» بازخواهد گشت. اینکه فهد بن ترکی تهدیدی واقعی برای بن سلمان یا قربانی بیماری سیاسی وی باشد، تفاوت چندانی ندارد؛ اما اقداماتی که ولیعهد سعودی انجام می‌دهد ناامنی دائمی در سطح خانواده سلطنتی ایجاد می‌کند.

هرست معتقد است که محمد بن سلمان احساس ناامنی می‌کند؛ چراکه او همواره درحال توطئه‌چینی و اتهام‌زنی و حمله است.