واکنش ژنرال ارشد آمریکایی به اظهارات جنجالی ترامپ

 یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ فرماندهان ارتش و مقام های پنتاگون را به جنگ افروزی و تلاش برای راضی نگه داشتن تولیدکنندگان سلاح و پیمانکاران نظامی متهم کرد، جیمز مک کانویل ژنرال ارشد و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا پاسخ ترامپ را داد و گفت: فرماندهان نظامی هرگز سفارش و توصیه به اعزام نیرو برای جنگ نمی کنند مگر آنکه این مساله به نفع امنیت ملی یا آخرین گزینه مورد نظر ما باشد.

اخبار بین الملل- بر اساس این گزارش وی افزود: بسیاری از این فرماندهان، پسران و دخترانی دارند که در ارتش خدمت می کنند و بسیاری از آنها پسران و دخترانی دارند که به جنگ رفته یا اکنون در جنگ مشارکت دارند.

 این مقام ارشد ارتش آمریکا اظهار داشت: می توانم خطاب به ملت آمریکا تاکید کنم که فرماندهان ارتش فقط زمانی توصیه به اعزام نیرو برای جنگ می کنند که این مساله برای امنیت ملی ضروری و مهم بوده و آخرین گزینه باشد. این مساله را در زمان پیشنهاد هرگونه سفارش و توصیه ای جدی می گیریم.

دونالد ترامپ در اظهاراتی در کاخ سفید گفت: رهبران و مقام های ارشد پنتاگون از من خوششان نمی آید و آنها کاری جز جنگ افروزی ندارند، این مساله موجب خوشحالی مداوم شرکت های اسلحه سازی و پیمانکاران نظامی خواهد شد.

بر اساس این گزارش ترامپ در کنفرانس خبری در کاخ سفید بار دیگر ادعا کرد که قضیه نشریه آتلانتیک یک فریب و دروغ بزرگ بوده است. وی گفت: من نگفتم ارتش عاشق من است. من گفتم سربازان. با این حال، احتمالا سران و مقام های ارشد پنتاگون عاشق من نیستند، چون آنها چیزی جز جنگ نمی خواهند تا همه شرکت هایی که بمب هواپیما و چیزهای دیگر می سازند، خوشحال باشند.

روابط ترامپ با فرماندهان ارتش از زمانی که رئیس جمهور آمریکا تهدید به استفاده از ارتش برای سرکوب اعتراضات ضد نژادپرستی پس از کشته شدن جورج فلوید کرد، به شدت تیره و تار شده است.

مایک اسپر وزیر دفاع آمریکا از پیمانکاران شرکت نظامی ریتون بوده است.

ترامپ اظهار داشت: خیانت های جهانی همچنان وجود خواهد داشت آن هم تا زمانی که ما از جنگ های بی پایان خارج نشویم و تقلب متحدان ناتو را نادیده بگیریم.

این دردسر تازه برای ترامپ از آن جا شروع شد که نشریه آتلانتیک و همچنین خبرگزاری آسوشیتد پرس به طور مستقل سخنانی از رئیس جمهور آمریکا را منتشر کرده‌اند که طی آن رئیس جمهور آمریکا سربازان کشته شده در جنگ جهانی را «بازندگان» خوانده است.

همزمان تحلیلگران در رسانه‌های آمریکایی می‌گویند این ماجرا می‌تواند به دونالد ترامپ ضربه بزند آن هم در جایی که او به رای نظامیان برای پیروزی در انتخابات آتی نیاز مبرم دارد.

در این ارتباط در گزارش های تائید شده از سوی دو مقام ارشد نظامی نقل شده است که ترامپ در سال 2018 در جریان سفر به فرانسه، برنامه بازدید از یک قبرستان سربازان آمریکایی در خارج از پاریس را لغو کرده و گفته است که «این قبرستان پر از بازندگان است.»

در همان زمان نیز اعلام شد که ترامپ در سفر خود به فرانسه بازدید از قبرستان آمریکایی آیز-مارن را لغو کرده و کاخ سفید دلیل این امر را آب و هوای نامناسب اعلام کرد، اما اشاره ای به درخواست ترامپ برای لغو این دیدار نشده بود.