عواقب "فروپاشی" بلاروس برای روسیه

 روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: "الکساندر لوکاشنکو" رئیس جمهوری بلاروس در مصاحبه‌ای اختصاصی با برخی نمایندگان رسانه‌های گروهی روسی هشدار داد که اگر بلاروس "فروپاشد"، این مسئله برای فدراسیون روسیه هم اتفاق خواهد افتاد.

اخبار بین المللوی خطاب به روزنامه نگاران روس گفت: «شما هم نباید آرام ننشینید. برای شما نیز به زودی ممکن است رویدادهای سیاسی خاصی، حتی در سطح اتفاقات در بلاروس، رخ بدهد. آیا می دانید ما با مقامات روسیه به چه نتیجه‌ای رسیده‌ایم؟ اگر امروز بلاروس فرو بپاشد، روسیه هدف بعدی خواهد بود.»

لوکاشنکو تأکید کرد: «این واقعیت باید درک شود که مسئله بر سر تنها بلاروس نیست. هدف اصلی آنها روسیه است و به همین دلیل، شما نیز در مسکو نباید آرام بمانید.»

وی افزود: «ایالات متحده آمریکا در پشت کانال‌های تلگرام مخالفین بلاروسی است و بدین ترتیب از آنها حمایت می‌کند.» به گفته وی،  این مسئله‌ای است که همه از آن اطلاع دارند.  

رئیس جمهوری بلاروس همچنین آمادگی خود برای ادامه ادغام در کشور متحد با روسیه اعلام کرده و یادآور شد، ابتدا لازم است تا تمامی پروژه‌های موجود در چارچوب کشور متحد واقعاً تحقق پیدا کنند.

الکساندر لوکاشنکو در این صاحبه همچنین اعتراف کرد که مدتهاست در سمت خود باقی مانده ، البته به عقیده وی، این کار برای حفاظت از کشور ضروری است.

وی برگزاری انتخابات پیش از موعد ریاست جمهوری در این کشور، پس از انجام اصلاح قانون اساسی را منتفی ​​ندانست.

لوکاشنکو همچنین تأکید کرد که قصد ندارد با اعضای شورای هماهنگی مخالفان صحبت کند، برای اینکه اصلا نمی داند این افراد چه کسانی هستند. به عقیده وی، این افراد را نمی‌توان مخالف نامید، هر آنچه آنها ارائه می دهند برای بلاروس و مردم این کشور یک فاجعه است.

رئیس جمهوری بلاروس ادامه داد، وی متقاعد شده که نمایندگان شورای هماهنگی مخالفان قصد دارند "همه روابط با روسیه برادرانه" را قطع کنند و همچنین مراقبت‌های بهداشتی و آموزشی در کشور که اکنون رایگان است را با هزینه پرداخت کنند.

لوکاشنکو همچنین معتقد است که مخالفان می خواهند تمامی موسسات تجاری و صنعتی در کشور را نابود کنند و کارمندان آنها را بیکار کنند.

لازم به یادآوری است، انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس، در تاریخ 9 آگوست (19 مرداد ماه) برگزار شد. طبق اطلاعات کمیته مرکزی انتخابات، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری کنونی توانست 80.08 درصد آراء را بدست آورد. 10.09 درصد از رای‌دهندگان بلاروسی هم از "سوتلانا تیخانوفسکایا" - نامزد مخالفان حمایت کردند. مخالفان این نتایج را به رسمیت نمی‌شناسند و اعتراضات گسترده در مینسک و سایر شهرهای بلاروس، همچنان ادامه دارد.