نقش آمریکا در مذاکرات ترسیم مرز‌های دریایی میان لبنان و اسرائیل

 دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا از پیشرفت تدریجی در مذاکرات لبنان و رژیم صهیونیستی برای ترسیم مرز‌های دریایی خبر داد.

اخبار بین الملل- او در گفتگوی تلفنی با خبرنگاران لبنانی گفت: به عقیده ما مذاکرات لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرز‌های دریایی شاهد پیشرفت تدریجی است. امیدوارم توافق درباره چارچوب این مسئله طی هفته‌های آتی امضا شود و گفتگو‌ها برای حل این درگیری و اختلاف آغاز شود.

وی گفت: امیدوارم بتوانم به لبنان بازگردم و این توافق را امضا کنم. این مسئله به لبنان و اسرائیل فرصت می‌دهد تا پیشرفت عملی داشته باشند.

شنکر از ذکر موانع در راه رسیدن به این توافق خودداری کرد و افزود: مذاکرات و میانجیگری آمریکا برای بیش از یک سال میان دو طرف برای رسیدن به توافق اولیه متاسفانه وقت تلف کردن بود.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان هفته گذشته تاکید کرد مذاکرات با آمریکایی‌ها در پرونده ترسیم مرز‌های دریایی با رژیم صهیونیستی به پایان خود نزدیک شده است.

رژیم صهیونیستی سال ۲۰۱۹ با انجام مذاکرات با لبنان با میانجیگری آمریکا برای ترسیم مرز‌های دریایی موافقت کرد.

اختلاف لبنان و رژیم صهیونیستی به بخشی از آب‌های دریای لوانتین و کشف ذخایر گاز در آب‌های این مربوط می‌شود.

لبنان در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ عملیات حفاری در آب‌های دریای لوانتین را آغاز کرد. صدور اجازه حفاری در این منطقه باعث اعتراض رژیم صهیونیستی شد.

آمریکا بر مبنای خط مرزی پیشنهادی «هوف» از دولت لبنان خواسته است با پذیرش این خط مرزی به مناقشات مرزی خود با رژیم صهیونیستی در دریای لوانتین خاتمه دهد.

خط مرزی «هوف» سال ۲۰۱۲ از سوی سیاستمدار آمریکایی فردریک هوف پیشنهاد شده بود. این خط عملا دو سوم آب‌های این منطقه را از آن لبنان و یک سوم آن را متعلق به رژیم صهیونیستی می‌داند.